Home » Nieuws » Een ongeluk zit in een klein hoekje
Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Op woensdagmiddag 7 oktober rijdt Margriet de Roo vanuit haar werk naar het winkelcentrum om bij de bakker een taart op te halen voor het verjaardagsfeestje dat haar dochter die middag gaat geven. Terwijl ze vooruit  het parkeerterrein op rijdt zet de bestuurder van een geparkeerde auto zijn versnelling in de achteruit. Met een flinke knal komen beide auto’s tot stilstand. Margriet springt uit de auto en rukt de deur van de andere auto open. “Kun je niet uitkijken?! Je zag toch dat ik er aan kwam?! Jij hebt de schuld, je reed achteruit! Waarom overkomt mij dit soort dingen altijd?! En ik had al zo’n haast! ” Ze wil de deur weer dichtsmijten maar de bestuurder stapt uit en beent op Margriet af om in de verdediging te schieten. Omstanders beginnen zich er mee te bemoeien. Ja hoor, het was echt zijn schuld. Een goed gesprek tussen de betrokkenen is eigenlijk al niet meer mogelijk.

Hoe anders zou deze (overigens fictieve situatie) zijn verlopen als er sprake zou zijn geweest van geweldloze communicatie. Margriet zou naar de bestuurder van de andere auto zijn toegestapt en met een opgewonden stem gezegd hebben wat er in haar omging, zo bijvoorbeeld: 'Ik ben erg geschrokken en ook een beetje in paniek. Ik moet naar huis want mijn dochter is jarig en de familie zit te wachten op de taart. Hoe moet dat nou?' De man zou waarschijnlijk begrip voor haar hebben en meedenken aan een oplossing. Margriet viel hem niet aan, dus er was geen reden voor hem om zich te verdedigen.  Samen zouden ze naar de schade hebben gekeken en tot de conclusie zijn gekomen dat het botte pech was en dat de verzekering het gelukkig wel zou betalen. Ze zouden samen het schadeformulier hebben ingevuld, de man zou gelijk de schadedienst hebben gebeld en binnen een kwartier zou de auto al zijn weggesleept. Met een beetje humor zouden ze hebben gezegd: Een ongeluk zit in een klein hoekje. Margriet zou daarna hebben aangegeven dat het voor haar belangrijk was om snel met de taart naar huis te kunnen.  De man zou haar hebben gebracht en Margriet zou, bekomen van de schrik, het verjaardagsfeest van haar dochter vieren.

Bij geweldloze communicatie neem je waar in plaats van te oordelen, je maakt onderscheid tussen feiten en emotie, je maakt je behoefte duidelijk zonder een verwijt te maken.

Justine Mol is trainer geweldloos communiceren, schrijfster en zen-coach. Zij geeft op dinsdag  27 oktober een interactieve lezing over geweldloos communiceren. De avond wordt georganiseerd door Bewust Podium, een organisatie die regelmatig thema avonden op het gebied van bewustwording houdt. Deze avond is bestemd voor mensen die effectieve communicatie op het werk willen bevorderen of hun persoonlijke relaties willen veraangenamen.
De avond begint om 20 uur en wordt gehouden in boekhandel Riemer Barth aan De Wheem in Meppel . Meer info en kaartverkoop via de boekhandel  of op de website www.bewustpodium.nl

Een bijdrage van Janet van der Molen