Home » Nieuws » Thema van de maand juni adem
Thema van de maand juni: Adem

Thema van de maand juni: Adem

Kun jij wel wat ontspanning gebruiken? Of wat meer energie? Wist je dat met een gebalanceerde ademtechniek er heel veel uit je vingers kan komen terwijl je van binnen een diepe rust ervaart? Je krijgt het gevoel dat je heerlijke, lange pauzes kunt nemen omdat je beter kunt relativeren, meer overziet en een diep vertrouwen voelt. Ongelooflijk? Het kan echt!

Kennis over ademen helpt! Noch de biologie les, noch onze ouders hebben ons geleerd dat de kwaliteit van je ademhaling grote invloed heeft op je welzijn. Sterker nog, er zijn zelfs misverstanden over wat die kwaliteit bepaalt. Zeggen we niet vaak: “joh, gewoon goed doorademen” als we iemand een hart onder de riem willen steken? En wat doen we dan? Zuchten of lekker diep inademen. Maar de meeste mensen weten niet dat inademen jou eerder stress dan rust geeft. Het is dat deel van je ademhaling dat jou in de actie zet. En adem je dan ook nog hoog in, dan zet je zelfs actief je stress-modus aan. Je spieren spannen aan, handen en voeten worden koud, darmen worden onverdraagzaam en weerstand neemt af… noem alle gevolgen maar op! Met een hoog of snel adempatroon, of een accent op je inademing in plaats van de uitademing is de kans groot dat je halverwege je dag al merkt dat je moe begint te worden. En mogelijk denk je ’s avonds: ‘ik kan niet meer’ of ‘ik heb nergens meer zin in’.

Zo veel energieverlies is echter helemaal niet nodig. Het is zelfs zonde! Want de uitademing helpt je om snel en effectief te ontspannen. De uitademing activeert je ontspannings-zenuwstelsel, waardoor er balans tussen activiteit en rust ontstaat. Je spieren ontspannen, ook al ben je bezig. Zodra je wat meer uit- dan inademt, en je wat langer wacht voordat je start met inademen, voorzie jij je lijf veel beter van zuurstof en energie.

Zoals lammetjes en geiten….
Ooit een geit, lam hond koe of welk dier dan ook actief zien inademen of eens lekker diep zuchten? Wel nee! Dat doen alleen mensen.

Overigens helpt ook een lage ademhaling voor meer rust en ontspanning. We worden minder moe van bijvoorbeeld een dag praten of het aanmoedigen van sportende kinderen als onze stem vanuit je basis wordt ondersteund. Bovendien stimuleert die buikactiviteit je intuïtie in sterke mate. Ook hier zijn geiten, lammeren of honden een mooi voorbeeld. Dieren bewegen nooit hun borst maar altijd hun buik om te ademen én om te blaten. De keel doet niet veel, maar in de buik bij de achterpoten zie je alle kracht achter hun mekkerende of blaffende geluid.

De Bridgeman Ademmethode leert je weer gezond te ademen. Je leert anders kijken naar je ademhaling en leert in een handomdraai je adem zowel omlaag als tot rust te brengen.

Ben je geïnteresseerd geraakt? In Start vandaag met ademen kun je er alles over lezen. En nog beter nieuws misschien? Je kunt optimaal leren ademen in één dag! Je krijgt dan alle tools onder de knie om in drie weken je adempatroon in balans te brengen en te houden! Lees hier meer

Meer weten over Marleen van den Hout? Lees hier meer

Een bijdrage van Willemijn van Schilfgaarde