Home » Nieuws » Oefening in ademhalen
Oefening in ademhalen

Oefening in ademhalen

Wim Hof, Konstatin Buteyko, oeroude yogi en Boedhistische monniken toonden aan wat je allemaal met adem kunt doen. De Iceman Wim Hof zwemt een kwartier onder het ijs door, oeroude technieken van Boedhistische monniken drogen met hun lichaamswarmte natte lakens in de vrieskou, en buteyko geneest astma patiënten met een alternatief adempatroon.

Sporters die efficiënt ademen winnen eerder de marathon of triathlon dan anderen. En zij die Jeru Kabbal kennen weten dat je in bijzondere extase kunt raken door een uur lang intensief te puffen….

Maar zo extreem hoeft het niet hoor! Gewoon gelukkig zijn, lekker energiek de dag door en volop genieten van actie en rust, is dat ook wat jij wilt? Probeer deze zomer te oefenen in uitademen!

Probeer maar uit, deze oefening in uitademen:

  • Houd je schouders laag en borst rustig.
  • Adem niet te veel in en start met een lange uitademing, op de letter FFF.
  • Adem langer uit dan je gewend bent
  • Als je leeg bent, laat je ademspieren heel rustig los
  • Herhaal 3 of 4 keer.
  • Ervaar wat er met je gebeurd.

Uitademen:
De uitademing helpt je uiteindelijk om je ontspannings-zenuwstelsel te activeren, waardoor er balans tussen activiteit en rust ontstaat. Je spieren ontspannen, ook al ben je bezig. Zodra je wat meer uit- dan inademt, en je wat langer wacht voordat je start met inademen, voorzie jij je lijf veel beter van zuurstof en energie. Raar? Even wachten met inademen terwijl je zit te lezen? Toch is dat juist uiterst gezond

Wil je meer weten? Het boek Start vandaag met ademhalen staat vol met weetjes, trics en trucs rond ademen.