Home » Nieuws » Mindfulness
Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is hot. In allerlei vormen kom ik het tegen. In een groot aanbod in cursussen en trainingen. In artikelen, op televisie, als wondermiddel in ons jachtig bestaan en als marketingterm voor betere verkoop. Soms lijkt het een vrouwending en iets vaags zoals “in het moment zijn”, “voelen” en “leven vanuit je hart”. Als ik die termen gebruik zegt mijn dochter zegt altijd: mama dat is allemaal leuk maar wat moet ik dan doen? Ehh .. nou …

Het mooie van mindfulness is dat het gericht is op het dagelijks leven.

Mindfulness is eigenlijk zeer concreet en te leren. Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd (en de bijhorende beren op je weg). Ook wel piekeren genoemd. Het is een aandachts-oefening, en vormen van meditatie of training daarin. Een aandachts-oefening waarbij je met nieuwsgierige aandacht en zonder automatische reacties je bewust bent van fysieke ervaringen, stemmingen, gevoelens en gedachten.

Mindfulness helpt je om:

  • bewust te worden van gevoelens
  • bewust te worden van allerlei gedachten die je hebt
  • bewust te worden hoe je lijf fysiek reageert op gevoelens, gedachten en gebeurtenissen

Waardoor je

  • (stap voor stap) leert accepteren wat niet te veranderen is
  • om leert gaan met voor jou stressvolle situaties en ingrijpende gebeurtenissen
  • bewust keuzes kan maken
  • leert te concentreren
  • leert ontspannen
  • meer geniet van het leven van alledag

Aandachtig waarnemen 

Het gaat dus om aandachtig waarnemen. Je bewust worden van wat je voelt en wat je denkt, dat kan alleen als je jezelf oefent in aandachtig waarnemen. Hier zijn heel veel vormen voor met als bekendste meditatie en yoga. Soms is met aandacht (naar jezelf) luisteren of om je heen kijken al genoeg.

Met nieuwsgierige aandacht

En het gaat om nieuwsgierige aandacht – niet oordelen! Misschien wel het moeilijkste onderdeel van mindfulness is het niet-oordelen: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken. Bij geweldloze communicatie wordt hier veel aandacht aan besteed. Want waarnemen wat er is, zonder oordeel, interpretatie, vergelijking, diagnose, classificatie of etikettering … dat moet je oefenen. En oordelen loslaten over jezelf en de mensen om je heen al helemaal.

De grootste kracht van mindfulness is het cadeau van een intenser en bewuster leven.

Dat is een mooi cadeau om jezelf te geven. Dus dochterlief, het antwoord is: oefenen in bewustwording. Het liefst op een manier die bij jou past. Door een training of cursus te volgen, met yoga of meditatie, met beweging en dans, met stiltewandelingen en retraites. Of door gewoon eens stil te staan bij de vraag of alles wat je denkt ook werkelijk (nu) gebeurt.

En is het een wondermiddel? Het is wel duidelijk dat mindfulness helpt bij veel stress-gerelateerde klachten en burn-out. Daarbij helpt het als er een verandering in gedrag nodig is, bijvoorbeeld bij emotioneel eetgedrag. Je leert anders omgaan met onaangename situaties in je leven. En je leert anders omgaan met je gedachten en emoties. Maar je bent niet in 1 keer van je klachten af. Het vraagt oefening en geduld. En alleen door het te doen ervaar je het resultaat.

(Foto nam ik op een mindful moment op de waddenzee)

Een bijdrage van Willemijn van Schilfgaardemindfulness, burn-out, burnout, stress, bewust