Home » Nieuws » Het oprolbare persbericht
Het oprolbare persbericht

Het oprolbare persbericht

Maak jij wel eens een persbericht? Hier zijn wat tips en tops die je kunnen helpen.

ABABA? Dat is de basis!

Als jij een (pers)bericht toestuurt aan de media wil je graag iets kenbaar maken aan de lezers. De eerste lezer is de redacteur en die wil weten:
A: Actualiteit van het bericht
B: Belang van het bericht
A: Afwijking, wat maakt het anders dan je zou verwachten
B: Belangstelling van de lezer opgewekt?
A: Autoriteit van het bericht

De redacteur vindt jou stuk als een opgerolde brief in zijn mailbox. Hopelijk wordt het net zo feestelijk als op de foto hiernaast. De redacteur hoopt op ABABA!.

De redacteur leest het bericht van boven naar beneden, net de lezers straks. Het is dus belangrijk dat je essentiële informatie eerst opneemt. In je inleiding staat dan:
- voor wie is het belangrijk
- wat is er zo belangrijk
- waar is het belangrijke te halen
- wanneer is het belangrijke te halen
Of anders gezegd: waar gaat het over, wat is het belang en voor wie en wanneer vindt het plaats.

Daarna kan je verder met de uitleg waarom het zo belangrijk is. Als je de belangstelling hebt gewekt wordt er ook verder gelezen. Dus hier kan je dieper ingaan op wat in de kop staat. Om autoriteit te benadrukken kan je citeren waarom anderen het belangrijk vinden.

En dan maak je EEN KOP DIE PAKT. Zet deze boven je bericht als een blikvanger voor de lezer.

Nog wat voor- en nawerk

Bedenk van tevoren voor wie je het bericht schrijft. Ik leerde ooit dat het helpt om je doelgroep letterlijk om te zetten naar een persoon die je een naam geeft. Je schrijft dan direct aan je gevisualiseerde doelgroep.

Als je citeert laat dit dan passend zijn bij je boodschap. Het mooiste citaat is van een derde die het belang van jou activiteit voor anderen samenvat.

Lees het stuk hardop voor. Als je gaat haperen loopt je tekst niet goed. En laat het vervolgens door een ander lezen. Die struikelt over onlogische overgangen, vraagt zich af waar het over gaat en ziet spel- en typefouten.

Als je een foto toevoegt doe dan een goede. Om nieuwswaarde te behouden moet de foto origineel zijn, van goede kwaliteit en rechtenvrij.


 

 

 

Een bijdrage van Willemijn van Schilfgaarde