Beurs Bewust en Duurzaam Leven 2018

Op zaterdag 13 januari organiseren Bewust Meppel en Bewust Steenwijk opnieuw een grote inspiratiebeurs.

Home » Nieuws » Suiker
Suiker

Suiker

Het zit overal in! Verborgen suikers, die je niet verwacht.

In brood, crackers, sandwichspread, volkoren koeken, hamburgers, ketchup ...

Momenteel wordt veel geschreven over ongezond gebruik van suiker. Discussies komen op gang. Suikers hebben we immers nodig. Bij de geboorte is het er al; zoet zit al in de moedermelk.

Sugar Blues

Jaren geleden op een congres voor macrobiotiek maakte ik kennis met het boek Sugar Blues (Suikerweeën). Dit maakte mij toen al bewust van de hoeveelheden.

  • Volgens Universiteit Wageningen eten we gemiddeld 122 gr. per dag / 41 gr. van natuurlijke oorsprong.
  • De WHO adviseert slechts 50 gram toegevoegde en 50 gram natuurlijke suikers (brood, fruit, groente en melkproducten).

In mijn praktijk voor Chinese Geneeskunde, vraag ik meestal naar het eetpatroon. Dikwijls concluderen we een hoog suikergebruik; ‘n lekker glas frisdrank of vruchtensap, heerlijke toetjes, zuiveldrank, chocola, cake en koek. Belangrijk is bewust kiezen waar je absoluut wel of niet toegevoegde suiker wilt. Voor mij geen vruchtensappen en frisdranken meer! Een sapje is meestal snel doorgeslikt. Eet liever een fruitsalade en geniet langer van de zoetigheid.

Eten met plezier

Vanuit de 5-Elementen brengt Zoet (de Aarde) energie en harmonie in het spijsverteringssysteem. Het geeft plezier aan ons eten. Een mooie maaltijd bevat àlle smaken. Aan mijn cursisten vertel ik altijd dat alle 5 smaken (zoet, zout, bitter, scherp, zuur) het geheim is voor een goed gerecht.

Dit gerecht als voorbeeld – naar recept van Roald Dahl: Rode kool

  • Rode kool (bitter) fijnsnijden, Appel (zuur, zoet) raspen, Knoflook (scherp) in langwerpige plakjes, Karwijzaad (zoet), Peper (scherp) en Zout (zout), Olijfolie (zoet), Appel-diksap (zoet).
  • Vul een ovenschaal met laagjes rode kool, appel, knoflook en beetje karwij, peper en zout. Een scheutje appeldiksap en olijfolie als laatste.
  • Schaal afdekken, enkele uren in de oven op 100 ºC.

Kookadvies zonder suiker

In mijn naastgelegen kookstudio werk ik zoveel mogelijk met seizoensgebonden en biologische producten. Verse groenten en andere voedingsmiddelen uit eigen omgeving smaken meestal lekkerder dan producten uit verre landen. Suiker toevoegen hoeft dan niet meer. Bewust en verantwoord eten … niet weg te denken!

En dan tot slot. Koop zo weinig mogelijk kant-en-klaar producten. Kook eenvoudig zonder extra sausjes en allerlei burgers. Je hoeft dan niet te denken ’zat het er nu wèl in of níet in?’ Maak je eigen sauzen. Drink water, dat scheelt al veel suikers. Het is ook beter, om vervelende aandoeningen (tandbederf, obesitas) te voorkomen.

Wilke Aukes Vijverberg

 

Traditionele Chinese Geneeskunde
www.acupunctuursteenwijk.nl

Koken met 5-Elementen, biologisch en seizoensproducten:
Kookstudio De Melkweg, Tuk: 
(facebook: Kookstudio De Melkweg)

 

Een bijdrage van Wilke Aukessuiker, maaltijd zonder suiker, obesitas, lekker eten, kooklessen, kookworkshops