Home » Nieuws » Ademhaling en stress
Bewust ademhalen

Bewust ademhalen

Over ademhalen is al heel veel geschreven. In mijn opleiding tot fysiotherapeut kreeg ik al vroeg te maken met het ademhalingssysteem. Zeker toen ik veel met longpatiënten ging werken werd ademhalen en ademhalingsoefeningen dagelijks werk. Alles gericht op een juiste manier van ademen om over zoveel mogelijk zuurstof te kunnen beschikken. Nog steeds pas ik stukjes hieruit toe in de dagelijkse praktijk tijdens coaching of tijdens de trainingen die ik geef. De insteek van ademhalen is echter wel enorm veranderd in de loop der jaren. Het bewust worden van je lijf, goed kunnen omgaan met stressmomenten en het opbouwen van zelfvertrouwen zijn voor mij belangrijke elementen van ademhalen geworden. Hoe dat werkt? Nou eigenlijk is dat heel eenvoudig. Iedereen kan het.

Ademhalen en bewust worden van je lijf

Mensen die al bekend zijn met een vorm van ontspannen kennen natuurlijk al de focus op ademhaling. Door tijdens de ontspanningsoefeningen de aandacht te verleggen naar je ademhaling ga je doorgaans dieper ontspannen. Dat is echter niet voor iedereen zo! Soms levert de focus op ademhalen juist extra spanning op. Aandacht voor je ademhaling versterkt namelijk het basisgevoel van je lijf. Als je heel gespannen bent ga je de spanning duidelijker merken, vaak wordt het gevoel van spanning wel meer op één plek geconcentreerd. Door met behulp van je ademhaling je lijf langs te lopen (ook wel een bodyscan genoemd) kun je zo meer bewustzijn creëren op de plekken waar je spanning opbouwt en waar je wel goed kunt ontspannen.

Ademhalen en beter omgaan met stressmomenten

Je ademhaling wordt aangestuurd door het onbewuste deel van je zenuwstelsel. Dat is raar zal je misschien denken, want je kunt er toch bewust voor kiezen om sneller of langzamer te gaan ademen? Dat klopt. Je kunt er alleen niet bewust voor kiezen om een hele dag wel of niet te ademen. Dat regelt je lichaam zelf. Dat onbewuste deel van je zenuwstelsel regelt nog veel meer dan alleen je ademhaling. Ook je hormoonhuishouding wordt hier aangestuurd en een groot deel van je stress respons. Dat is handig om te weten, want dat betekent dat je dus invloed kunt uitoefenen op je stressrespons door op je ademhaling te letten. Je kunt dit zelf uitproberen door eens tien keer heel diep en heel snel te ademen en dan eens in je lijf te voelen waar er spanning zit. Als je dit vergelijkt met de spanning die er zit na tien keer langzaam en diep te ademen met aandacht voor je uitademing zal je merken wat ademhaling kan doen met je stressgevoel. Dit kan je op spannende momenten wellicht helpen met omgaan met stress.

Ademhalen en zelfvertrouwen

Bewust omgaan met je lijf zorgt ervoor dat je het goed leert kennen. Je lijf goed kennen maakt dat je kunt vertrouwen op hoe het reageert. Als je dit combineert met je ademhaling op stressmomenten bewust inzetten kan je gaan merken dat je rustiger blijft op spannende momenten. Deze rust maakt dat je ook meer keuzemogelijkheden krijgt (of eigenlijk ziet, want je hebt ze altijd) in hoe je met een bepaalde situatie wilt omgaan. Het zorgt er dus voor dat je bewuster en rustiger kunt reageren. Je kunt dus beter je eigen gedrag kiezen en beïnvloeden. Deze keuzevrijheid geeft je meer zelfvertrouwen. 

Zo kun je door bewust om te gaan met ademhalen veel meer plezier beleven in het dagelijks leven!

Veel plezier met ademhalen.

Gijs Stegink

Gijs Stegink geeft training en coaching om je leef- en/of werkstijl te verbeteren vanuit het gedachtegoed van de Positieve Gezondheid. Op de agenda vind je meerdere workshops op het gebied van de basis leefstijl onderwerpen, zoals voeding, beweging, ontspanning en slaap

Meer weten? Bel me gerust op 06 109 39 590 of mail naar gijs@bewegink.nl.


Een bijdrage van Gijs Steginkvitaliteit, rust, adem, ademhaling, stress, stressreductie, positieve gezondheid,