Home » Nieuws » Beter ademhalen
Beter ademhalen

Beter ademhalen

Je ademt in, je ademt uit. Je staat er eigenlijk niet snel bij stil. Toch is een goede ademhaling van groot belang voor je gezondheid en je dagelijkse prestaties. 

Een goede ademhaling is belangrijker dan je denkt!

We ademen meer dan nodig is voor ons lichaam, zowel in rust als tijdens sport Door de intensieve ademhaling zitten we te veel in een 'flight or fight'-modus. Zo wordt niet alleen stress in stand gehouden en versterkt, maar ook krijgt het lichaam te weinig gelegenheid tot herstel. Daarnaast is te weinig rust en bewerkt voedsel ook van invloed op ons ademhalingspatroon

Wat is een goede ademhaling?

Je neus is gebruik je om te ademen en de mond is gemaakt om mee te eten. Ademen door de neus is essentieel voor onze gezondheid. Iedereen ademt bij de geboorte door de neus en het is voor honderdduizenden jaren onze belangrijkste manier van ademen geweest. Al heel lang geleden werd er alleen door de mond geademd als echt fysieke inspanning vereist werd om jezelf te redden. Door de mond ademen moet beperkt blijven tot heel intensieve stukjes training. Voor de meeste mensen is het aan te raden vrijwel altijd door de neus te ademen. 

Haal meer uit je training met een goede ademhaling.

Voor sporters is het interessant om te weten dat bij te veel ademen, de spieren, organen en weefsels slechter van zuurstof worden voorzien. Dit heeft alles te maken met het feit dat bij een te intensieve ademhaling te veel koolzuur wordt afgeblazen. Is het koolzuurgehalte in het bloed te laag, dan wordt de zuurstof (die meestal ruim voldoende aanwezig is) minder goed afgegeven aan de organen spieren en weefsels. Als het om ademen gaat, geldt het principe 'meer is minder'.

Ontspannen sporten en het liefst ook je prestaties verbeteren?

ChiRunning en ChiWalking zijn looptechnieken waarbij je je op een energiezuinige niet belastende manier voortbeweegt. Beide looptechnieken lenen zich uitstekend voor de Oxygen Advantage methode, een methode waarbij je spieren, organen en weefsels de zuurstof beter opnemen. Je kunt door het toepassen van de methode nog meer rendement uit het lopen halen. Bovendien ben je op een verantwoorde manier aan het werk voor een betere gezondheid.

Cor Knipmeijer.

Cor Knipmeijer is ChiRunning en ChiWalking instructeur. Ontspannen, mindfull en blessurevrij hardlopen en wandelen? Het kan echt. Cor leert je graag de techniek.

Meer weten? Volg de agenda voor workshops of neem contact op via info@doorlopendbeter.nl.

Een bijdrage van Cor Knipmeijerademhaling, gezondheid, natuurlijk gezond sporten, ontspannen, stress