Home » Nieuws » Gezond eten
Gezonde voeding

Gezonde voeding

Gezondheid! Dit is een wens die regelmatig naar elkaar wordt uitgesproken. We toasten erop met een drankje.

Maar wat betekent dit? Hoe vaak wens je jezelf gezondheid toe? Hoe kun je voor je eigen gezondheid zorgen? Hoe kun je voluit van het leven genieten en lekker eten?

Een frequent terugkerende vraag, bij wie zich verdiept in de do's en don'ts van gezond eten, is “Wat kan ik dan nog wel eten?” of de opmerking “Ja, maar dan kun je niets meer eten!“. Niets zo persoonlijk als voeding. Voor de ene persoon is avocado of banaan geweldig goed en een ander wordt er ziek van. Het is niet zo zwart wit als bijvoorbeeld pindakaas is slecht en bloemkool is goed. Er is geen magische oplossing.

Als het over gezondheid gaat zijn veel facetten van belang. Zoals voedselallergieën en -intoleranties, denk bijvoorbeeld aan gluten en, lactose. Maar ook koolhydraatbewust eten (niet koolhydraatarm of koolhydraatvrij!) Of adviezen over voeding zoals vrij van toegevoegde suikers en toevoegingen als smaakversterkers en zoetstoffen, water drinken, stress reductie, voldoende bewegen. Allemaal facetten die van invloed zijn op onze gezondheid.

Onze gezondheid begint in onze darmen. 80% van je immuunsysteem zit in je darmen! Wat je eet en drinkt is dus belangrijk. Tegenstrijdige berichtgeving in artikelen en de media maken het niet makkelijker je weg te vinden. Leren luisteren naar je eigen lichaam met alle valkuilen is super belangrijk en geeft je veel inzichten. Iedereen reageert anders op voeding. Het doel is een evenwicht waarin je gezonde darmbacteriën steeds opnieuw voldoende gevoed worden. Dit kan door rust in je lijf te brengen, rust in je spijsvertering, je darmflora opbouwen, rust brengen in je hormonale systeem, je bloedsuikerspiegel in evenwicht brengen, pro-biotische voeding (voeding met bacteriën die de darmflora verbeteren) gebruiken. 

Voor iedereen die zich afvraagt: "Hoe doe ik dat, evenwicht bouwen?" Dit doe je door eerst koolhydraatbewust, lactosearm, glutenvrij te eten. Door puur te eten, vrij van toegevoegde suikers en smaakversterkers. En door het toevoegen van voeding met veel vitaminen en mineralen door voldoende groenten te eten, voldoende groenten is ongeveer 400 gram per dag verdeeld over de lunch en het avondeten. Daarna kan je kijken wat je kan verdragen door stapsgewijs lactose en gluten toe te voegen. 

Poeh, dat is best veel zo’n lijstje toch? Of valt het mee en zeg je, “Ach, het is eigenlijk gewoon eten”. Voor wie hier graag begeleiding wil is er een cursus RefleX Natuurlijk (w)eten. Hier ligt de aandacht bij het stabiliseren van de bloedsuiker- en hormoonspiegel. Er wordt gewerkt met een voedingskeuze lijst en kant-en-klare weekmenu's (ontbijt, lunch en diner). Praktische en gewone voedingsmiddelen, allen verkrijgbaar in reguliere supermarkten. Leren eten afgestemd op jouw darmen in 9 bijeenkomsten. Zo eenvoudig kan het zijn. Gezondheid!

Met gezonde groet,
Celien van Dalen

 

Logo RefleX-ZwolleCelien van Dalen is een gediplomeerd en ervaren therapeut die de lessen over voeding en een gezonde leefstijl verzorgt vanuit een ontspannen en vooral praktisch uitgangspunt.

 

Meer weten over gluten, koolhydraten en gezondheid? Lees dan ook: over darmen gesproken.

Een bijdrage van Celien van Dalengezondheid, voeding, bewust eten, gezond eten, gezonde voeding