Home » Nieuws » Over darmen gesproken
Over darmen gesproken

Over darmen gesproken

Gluten en je darmen.

Wat zijn gluten? Gluten is een vorm van eiwitten. Het zit in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Het gaat in het bijzonder om de gluten die de stof gliadine bevatten. Gliadine kan zich fors agressief gedragen in je darmen. Het veroorzaakt coeliakie en tast de doorlaatbaarheid van je darmslijmvliezen aan.

Gliadine is populair om mee te werken vanwege de grote plakkracht. Hierdoor een ideaal bestanddeel voor bijvoorbeeld je pizzabodem. Door de kruising en veredeling van tarwe zit er tegenwoordig meer gliadine in tarwe (lees het boek broodbuik maar!). Daarnaast speelt de grote hoeveelheid waarin het genuttigd wordt ook een rol. Er wordt in ons westerse voedingspatroon enorm veel tarwe en gluten gegeten. Brood bij het ontbijt, brood bij de lunch, een reepje tussendoor, koekjes, toastjes, crackertjes, enz. De basis van elke maaltijd bestaat uit tarwe en gluten.

Hoe weet ik nu of ik niet tegen gluten kan?

Het testen van glutenallergie is geen probleem en wordt ook gedaan in ziekenhuizen. Er wordt dan getest op coeliakie. Het testen van glutengevoeligheid ligt veel lastiger.

Het kan ook zo zijn dat je wel tegen gluten kan, maar niet tegen tarwe en een tarweallergie hebt. Het immuunsysteem geeft heftige reacties. Bijvoorbeeld eczeem, hooikoorts, sinusitis, astma. Het eten van andere granen is hierbij wel mogelijk.

Bij een glutengevoeligheid heb je moeite met het verteren van glutenhoudende voeding. Er ontbreken dan enzymen die de gluten afbreken tot verteerbare moleculen. De gezonde darmflora wordt verstoord en de darmen worden in meer of mindere mate beschadigd en zijn minder goed in staat voldoende voedingsstoffen op te nemen uit je voeding.

Door de grote diversiteit aan klachten kan het zeker ingewikkeld zijn en een lange weg zijn voor het duidelijk is, dat gluten de oorzaak is. Met als gevolg dat je jarenlang kunt lopen met klachten zonder een diagnose van glutengevoeligheid.

In onderstaande tabel zie je een grote diversiteit aan mogelijke klachten bij een gevoeligheid voor gluten:

Opgezette buik

Stemmingswisselingen

Winderigheid

Angsten

Buikpijn

Duizeligheid

PDS

Evenwicht

Hoofdpijn

(Chronische) vermoeidheid

Migraine

Diverse ontstekingen in het lichaam

Eczeem en andere huidklachten

Fybromyalgie

Psoriasis

Hormonale disbalans

Gewrichtspijn

Ruwe verharde huid rond de dijen, armen en wangen (kerastosis Pilaris) Als complicatie omdat maagslijmvlies door glutenintolerantie is beschadigd

Tandvleesproblemen

Lekkende darm

(jarenlange) tekorten van vitaminen en mineralen en ziekten die door tekorten kunnen ontstaan

Autisme, ADHD, stress gerelateerde klachten

Deze grote diversiteit komt voort uit het feit dat het immuunsysteem steeds verder wordt ondermijnd en steeds verder verzwakt. Een glutensensitiviteit die niet ontdekt is of waar je geen of te weinig actie in onderneemt, verzwakt dan ook steeds verder je spijsvertering en je immuunsysteem. Immers, 80% van je immuunsysteem zit in je darmen!

Overgewicht en gluten

Doordat veel mensen een vitaminen- en mineralentekort hebben bij een glutengevoeligheid, gaat je lichaam vragen om voeding. Een schreeuw om goede voeding! Echter, die schreeuw wordt veelal niet ingevuld met voeding maar met vulling, snaai en eetbuien! Er wordt te veel, te vaak en verkeerde voeding gegeten. Hierdoor ontstaat naast de andere klachten ook obesitas.

Koolhydraten en je darmen

Wat zijn koolhydraten? Koolhydraten zijn voedingsstoffen en een belangrijke vorm van energie in ons lichaam. Wij kennen ze vooral als suikers, zetmeel en vezels. Je hebt koolhydraten hard nodig, bijvoorbeeld je schildklier kan zijn werk niet goed doen zonder voldoende koolhydraten. Maar in welke vorm je ze binnen krijgt maakt wel uit.

Koolhydraatbewust eten, wat is dat?

Bij koolhydraatbewust eten, eet je de juiste koolhydraten die langzaam verwerkt worden en geen pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Deze moeten we stabiel houden. Dat is één van de uitgangspunten. Je eet koolhydraatbewust door veel gebruik te maken van plantaardige koolhydraten.

Mag ik dan nooit meer brood eten, en nooit meer zuivel gebruiken? Een veel gehoorde en begrijpelijke vraag in een land waarin wij zijn opgegroeid met een boterham met kaas. Ik stel je gelijk gerust, ja dat mag wel maar wel beperkter. Ik ga je een goede werkwijze uitleggen. Bij de start van herstel van je gezondheid of gewicht te verliezen is het goed rust in je lijf te brengen, rust in je spijsvertering, je damflora opbouwen, rust brengen in je hormonale systeem, je bloedsuikerspiegel in evenwicht brengen, geen suikerverslaving meer, pro-biotische voeding gebruiken. In de periode, fase 1 bij RefleX Natuurlijk (w)eten, gebeurt dit. Dan kan je lichaam herstellen, voedingsstoffen aanvullen, op celniveau herstellen en opbouwen. Dit doe je door in deze fase koolhydraatbewust, lactosearm, glutenvrij en puur te eten. Eten wat vrij van toegevoegde suikers en smaakversterkers is. En het toevoegen van voeding met veel vitaminen en mineralen door voldoende groenten te eten, voldoende groenten is ongeveer 400 gram per dag verdeeld over de lunch en het avondeten. Dit lijkt misschien lastig en ingewikkeld als je het zo leest maar dat is het echt niet. Je mag heel veel eten en heel lekker eten. Anders houd je het immers niet vol. Nu denk je wellicht, 400 gram groenten! Ik haal de 250 gram al niet. Maar bijvoorbeeld tussen de middag een lekker zelf gemaakt soepje met een salade en bij het avondeten groenten dan ben je echt al een heel eind. Na deze fase als je lichaam is hersteld, je klachten zijn afgenomen of geheel verdwenen gaan we kijken waar jou persoonlijke grens is. Wat kun je in welke hoeveelheid verdragen. Dan gaan we ook weer wat zuivel en een boterham toevoegen.  Echt, het werkt geweldig het zo te doen. Al zo ontzettend veel goede ervaringen hiermee.

Hoe lang duurt het om je darmflora te herstellen? Een veranderd voedingspatroon heeft ongeveer binnen 24 uur effect op je darmflora. Binnen 6 dagen merkt iemand vaak al een aanzienlijke verandering. Echter, een compleet herstel duurt langer en is afhankelijk van een aantal persoonlijke factoren zoals de huidige staat van je darmen en je gezondheid. Geheel herstellen van het darmecosysteem met zoveel levende organismen met een zo belangrijke taak voor onze gezondheid kost tijd en inspanning! Die gezondheid begint immers in je darmen. Een beschadigd ecosysteem permanent herstellen, is dan ook niet altijd eenvoudig en een hele klus. Soms is alleen voeding niet voldoende, maar alleen probiotica (voeding met bacteriën die de darmflora verbeteren) ook niet! Het is een must de voeding aan te passen naar een gezond voedingspatroon waarbij gezonde darmbacteriën adequaat gevoed worden. Het doel is een evenwicht waarin je gezonde darmbacteriën steeds opnieuw voldoende gevoed worden.

Water drinken

Water drinken is van levensbelang. Naast het vocht wat we uit onze voeding binnen krijgen, moeten we extra water drinken. Minimaal 1.5, maar bij voorkeur 2 liter per dag. Uitdroging is gevaarlijk en kent talrijke kleinere en grotere klachten. Veel klachten zijn zelfs tekenen van uitdroging! Drink jij genoeg? Een ezelsbruggetje is dat voldoende water is als je 30 ml per kg lichaamsgewicht drinkt.

Water in slokjes drinken of “bulk” drinken?

Veel mensen drinken steeds kleine slokjes. In totaal wel genoeg maar nooit een glas ineens. Waarom is het beter wel een heel glas water in één keer leeg te drinken? Door steeds kleine slokjes te drinken, activeren we steeds onze spijsvertering. Er komt nooit rust hierin. Steeds kleine hoeveelheden drinken kost het lichaam veel energie.

Door steeds kleinere slokjes te drinken komt het water minder makkelijk in de kern van de cel maar blijft meer in de ruimten ertussen. Drink je te weinig dan passen je hersenen zich snel aan waardoor je ook minder dorst ervaart! Je ervaart echter wel een vermindering van energie en je krijgt een signaal van “ga eten”. Eigenlijk is er dan behoefte aan vocht! Ook bij kleine beetjes drinken gebeurt hetzelfde.

Lees het artikel op de website www.reflex-zwolle.nl  “de kracht van water”.

Met gezonde groet,
Celien van Dalen

 

Logo RefleX-ZwolleCelien van Dalen is een gediplomeerd en ervaren therapeut die de lessen over voeding en een gezonde leefstijl verzorgt vanuit een ontspannen en vooral praktisch uitgangspunt.

Een bijdrage van Celien van Dalengluten, koolhydraten, gezondheid, gezond eten