Home » Nieuws » Zoals het hart klopt
Zoals het hart klopt

Zoals het hart klopt

Ken je ze? Van die mensen die overal kritiek op hebben en al hun aandacht richten op wat er misgaat in het leven? Foutzoekers. Niks tegen een kritische blik, maar realiseer je wel dat je hart verkilt als je er een gewoonte van maakt alleen maar te focussen op negatieve dingen. Na verloop van tijd krijg je het gevoel dat je omringt wordt door narigheid.

Moet je dan een positivo worden, zo’n blije eikel die alles wat tegen zit in het leven ontkent om er een positieve draai aan te geven? Beslist niet! Het leven is niet alleen maar feest en het is heel verstandig om, naast je blijheid en enthousiasme, ook ruimte te geven aan je verdriet, je angst en je boosheid. Emoties hebben je iets te vertellen, het negeren ervan leidt nergens toe en is bovendien ongezond.

Wetenschappers hebben ontdekt dat je emoties weerspiegeld worden in je hartritme. Ben je gefrustreerd, bang of boos, dan is je hartritme chaotisch en onregelmatig zoals op dit plaatje. Je zou kunnen zeggen dat je hart verkilt.

Je lichaam reageert onder meer door stresshormonen (adrenaline en cortisol) aan te maken, je spieren aan te spannen en je spijsvertering te vertragen. Evolutionair gezien heel functioneel; je lichaam wordt gereed gemaakt om in actie te komen. Niks mis mee, zolang dat tijdelijk is en gevolgd wordt door een periode van herstel en ontspanning. Maar veel mensen ervaren chronisch stress en dat leidt tot allerlei gezondheidsklachten, mentale en fysieke.   

Wanneer je prettige gevoelens ervaart, zoals waardering, dankbaarheid of genegenheid, wordt je hartritme mooi harmonieus en regelmatig. Zoals op dit plaatje. Dat noemen we ook wel hartcoherentie.

Je hoofd, je hart en je lichaam werken dan optimaal samen. Oftewel; je denken, je voelen en je gedrag zijn op elkaar afgestemd. Hartcoherentie is niet hetzelfde als ontspanning of rust! Je bent juist heel helder en alert, je bent in flow. Er worden nu heel andere hormonen aangemaakt, zoals het verjongingshormoon (DHEA) en het knuffelhormoon (oxytocine), je spieren ontspannen zich en je kunt weer helder denken.

Het mooie is, dat je kunt leren bewust je hartritme zo te beïnvloeden dat hartcoherentie ontstaat. Met eenvoudige ademhalingsoefeningen en het ervaren van plezierige gevoelens. Dat je deze toestand ook echt bereikt, kun je controleren met de biofeedback software van het HeartMath instituut. Daarmee zie jij je eigen hartritme terug op het beeldscherm van de computer, via een oorsensor. Op die manier kun je heel efficiënt en effectief trainen. Als je dat regelmatig doet, went je lichaam eraan en wordt het steeds meer een automatisme.

Het regelmatig ervaren van hartcoherentie heeft veel voordelen. Het is gezonder voor je zenuwstelsel, je immuunsysteem, je hormoonstelsel en je bloeddruk. Je slaapt beter, ervaart meer focus en concentratie en je wordt emotioneel stabieler. Maar het zorgt er ook voor dat je meer begrip kunt opbrengen voor je omgeving en prettiger communiceert. Dat is natuurlijk niet zo vreemd als je zelf lekkerder in je vel zit. Figuurlijk gesproken, zou je kunnen zeggen dat hartcoherentie “hartverwarmend” werkt.

Nu je weet dat je zelf je hart kunt verkillen of verwarmen is de keuze dus aan jou. Waar kies jij voor?

Anette de Jong

 

Anette de Jong verzorgt binnen haar bedrijf, wantdatklopt.nl, training en coaching op het gebied van stressmanagement en slapen met de hartcoherentie- of HeartMath methode onder het motto:” Volg je hart; wantdatklopt!”

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp of wil je jouw eigen hartritme ook eens terugzien op de computer en leren dit te beïnvloeden? Op 11 februari start er een meerdaagse groepstraining “Vergroot je veerkracht, verminder je stress!” (inschrijven kan t/m 4 februari). Daarnaast zijn er regelmatig kennismakingsworkshops, houd daarvoor de agenda in de gaten.

 

Een bijdrage van Anette de JongHart, hartcoherentie, stress, ontspanning, ademhaling, stresshormonen, knuffelhormoon, verjongingshormonen