Home » Nieuws » Ademhaling
Ademhaling

Ademhaling

Zonder dat we het ons bewust zijn genieten we volop van onze ademhaling. Zo’n 23.000 keer per dag ademen we in … en weer uit. Met inademen start ons leven na de geboorte. Stopt de ademhaling, dan stopt het leven. Door onze ademhaling blazen we koolzuurgas (CO2) af en nemen we zuurstof op. Wordt dit verstoord dan blazen we teveel CO2 uit en nemen daardoor te weinig zuurstof op. En dat geeft een hoop ongemakken.

Als het niet zo goed met ons gaat is hoe we adem halen niet direct het eerste medicijn waarmee we aan de slag gaan. Toch kunnen we door bewust in en uit te ademen ons zelf heel veel plezier doen. Want:
- door bewust te ademen wordt je ook bewust van je lijf, en de spanningen die je opbouwt
- door je ademhaling tot rust te brengen krijg je grip op stress(momenten). Je kan het dus inzetten om rustiger te worden op spannende momenten.
- je kan je ademhaling inzetten om het te laten stromen in je lijf. Afvalstoffen worden hiermee beter afgevoerd.
- verbeter je jouw ademhaling dan verbeter je daarmee de opname van zuurstof in je lijf. Hierdoor gaan je spieren, organen en weefsels beter werken.

Aandacht voor je ademhaling is niet voor niets een belangrijke basis bij mindfulness, meditatie, alle vormen van yoga, taichi, qigong en stress-reductie. Daarbij helpt het enorm bij sporten, zingen, een blaasinstrument bespelen, wandelen, fietsen …

Wat is dan “goed” ademhalen? Als je tijd besteed aan bewust ademhalen voor een gezond lichaam en een kalme geest let dan op de volgende dingen:
- adem door je neus. Of zoals Cor Knipmeijer zegt: je mond is om te eten.
- adem naar je buik, dit kost minder energie en werkt ontspannend
- adem regelmatig, daarmee ontspan je en bereik je ook een regelmatig hartritme
- adem rustig, ergens tussen de 6 en 12 keer per minuut. Hiermee voorkom je dat je teveel CO2 uitademt en dus beter zuurstof opneemt.

Je kan je ademhaling  inzetten als anker om steeds weer tot rust te komen. Om in het moment te blijven en je lichaam te ontspannen. Rustig en ritmisch, in en uit. Om te oefenen een handreiking:

1.       Adem in via je buik.
2.       Houd even vast.
3.       Adem uit door te ontspannen.
4.       Pauzeer, totdat je weer natuurlijke aandrang voelt om in te ademen.

Dit kan je doen tijdens je werk, het eten klaar maken, bij opkomende boosheid, als je wilt ontspannen, voor je gaat slapen … kortom op elk moment van de dag. Om met volle teugen te genieten wat het leven je te bieden heeft.

Een bijdrage van Willemijn van SchilfgaardeAdemhalen, bewust, stress, natuurlijke gezondheid