Home » Nieuws » Wat is jouw herstelvermogen
Wat is jouw herstelvermogen?

Wat is jouw herstelvermogen?

Gezondheid heeft vooral te maken met hoe we leven, veel minder met of we ziek zijn. Oeps, dit gaat over onze eigen inzet voor gezondheid. Maar wel vanuit de positieve gedachten dat we allemaal scheppingskracht bezitten die we kunnen inzetten. Ook voor een natuurlijk gezond leven. Op eigen kracht en vanuit het besef dat jij bepaalt hoe je met je gezondheid omgaat. En voor alle vaders en moeders: zolang jullie bepalen wat er op het menu staat van je kind bepalen jullie mee over de gezondheid van dat kind.

Vaak hebben we het over "niet ziek zijn" als we het over onze gezondheid hebben. Als we ziek zijn gaan we naar de dokter. Medische specialisten schrijven vaak medicijnen voor om sneller te herstellen of om erger te voorkomen. Bij natuurlijke gezondheid gaat het over voorkomen van ziekte, herstelvermogen, het vermogen om je aan te passen (ook als je ziek wordt) en zelf regie houden. Er is in toenemende mate aandacht voor onze leefstijl om te gezonder te worden. Ook bij de medische specialisten.

Belangrijke peilers zijn: voeding, bewegen, stressmanagement en sociale netwerken (gemeenschappen). Hier kunnen we zelf regie op uitvoeren en gezonde gewoonten ontwikkelen. Niet stuk voor stuk, maar in samenhang met elkaar. Holistisch. Als we geen gezonde gewoonten ontwikkelen en die dagelijks in de praktijk brengen, zal alle medische kennis ons niet tegen onszelf beschermen. 

Wat eten we vandaag?

Op wat we eten en drinken hebben we het meeste invloed. Tenminste als we zelf onze boodschappen doen. Wat verwarrend is, is dat en over gezonde voeding heel veel verschillende opvattingen bestaan. Meestal gaat dit over wat we juist wel of juist niet moeten eten. Er is echter 1 ding wat opvalt als het gaat om de vele tips en tops rond gezond eten: geraffineerd en bewerkt voedsel komt er niet in voor. Eten uit pakjes en zakjes scoren hoog in dierlijke producten, suikers, zout, vetten, geraffineerde granen en chemische toevoegingen. Deze voedselsoorten hebben een lage voedingswaarde, zijn ontdaan van de meeste vezels, vitaminen, mineralen en fytonutriënten en kosten veel energie om om te zetten in bruikbare energie voor je lichaam. Wat dan wel? In allerlei vormen komt naar voren: verse producten zelf klaarmaken. Zo min mogelijk bewerkte producten eten en drinken. Vooral groente en fruit eten. Zeker 450 gram per dag. Stapje voor stapje opbouwen. Scheelt weer calorieën tellen.

Ben jij al naar de sportschool geweest?

Bewegen stimuleert dat je lichaam sterker wordt en je immuunsysteem verbeterd. En dan hebben we het niet over sporten en prestatie leveren. Want 2 keer in de week met de auto naar de sportschool en verder vooral zitten betekent onvoldoende beweging. Eigenlijk is meer bewegen vooral opgeven van gemak. Fietsen en lopen in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift. Ook stofzuigen, in de tuin werken, een ommetje lopen zorgt dat we in beweging blijven. Iedere dag zeker 30 minuten fysiek inspannen.

Heb jij al gelachen vandaag?

Velen ervaren stressvolle situaties tijdens de dag. Deadlines, ballen in de lucht, verwachtingen waaraan voldaan moet worden. Stress beïnvloedt ons gevoel van welzijn, maar bepaalt bijvoorbeeld ook hoe ons lichaam op voedsel reageert. Als je gestrest bent maakt je bijnier cortisol aan, het stresshormoon, en dit zorgt ervoor dat het lichaam minder snel aan herstel toekomt. Het is dus belangrijk om wat rust in je leven te brengen. Stel jezelf kleine en realistische doelen om het haalbaar te maken. Het belangrijkst is om een manier te vinden die je leuk vindt en voor jou werkt, zodat je het heel je leven kunt blijven volhouden. Van 1 minuut meditatie tot lachtherapie, alles kan.

Wat kan ik voor je doen?

Wij praten over het bouwen aan sociale netwerken nu familiebanden losser worden. Voor een goede gezondheid is het belangrijk dat er mensen om je heen staan. Daarvoor moeten we bouwen. Contacten leggen en  bijdragen aan het leven van anderen. De basis is geven in de vraag: wat kan ik voor je doen? De ontmoeting komt als antwoord. 

Een bijdrage van Willemijn van Schilfgaardegezondheid, bewustwording, natuurlijk gezond, positieve gezondheid.