Home » Nieuws » Leer denken als een verslaggever
Leer denken als een verslaggever

Leer denken als een verslaggever

Media aandacht appeltje-eitje?

Zint eer gij begint - leren denken als een verslaggever betekent dat je ook moet verdiepen in het werk van de verslaggever. Dat jij aandacht wilt voor het mooie, interessante, vernieuwende, helpende idee of werk wat je doet is duidelijk. Of de redacteur van een nieuwsmedium dat ook herkent hangt af van de volgende checkpunten:

  • is het actueel? Het is belangrijk dat jij je verhaal koppelt aan nieuws of maatschappelijke thema's van dit moment. Zoek een invalshoek die nieuw licht schijnt op het onderwerp of juist bijdraagt aan het nieuws. Kijk eens naar de issuekalender.
  • is het een afwijking op wat we al kennen? Een zesling is nieuws, een schaap met vijf poten ook. Of vertellen dat je tijdens droogte door je biologisch-dynamische teeltmethode minder problemen hebt.
  • is het verbonden met een aantal/getallen? Jubilea en mijlpalen doen het goed. In ons collectiever geheugen zijn 5, 10, 25, 50 en 100 feestelijke getallen. Maar ook eerste en laatste (voor de zomer bijv.) keer haakt aan. Geef eens een bos bloemen aan je vijftigste klant, vier dat je praktijk 5 jaar bestaat .... en stuur daarover een persbericht met leuke foto naar de media.
  • heeft het amusementswaarde? Yoga-suppen bij 30 graden heeft amusementswaarde.
  • voorkom afstand met de lezer. De lezer moet het interessant vinden en begrijpen. De mededeling 'Vaticaan brengt pauselijk nieuws in Latijn' schept afstand naar alle vaticaanvolgers die geen latijn beheersen.

Bedenk dat redacteurs veel mails en telefoonberichten ontvangen, zelf druk zijn met hun eigen verslaggeving en in korte tijd beslissen of jou bericht waarde toevoegt aan hun media. Het verwerken van deze 4 A's in je bericht en titel maakt het beslissen makkelijker.

Zure appel bijten?

Klinkt het nu al als een zure appel waar je doorheen moet bijten? De grootste zure appel is de vraag of jij je weet waarvoor je staat, waarover je het wilt hebben en wie je wilt bereiken. Valkuilen hierbij zijn woorden als iedereen en altijd. Ben je er voor iedereen, dan bereik je niemand. Heb je een antwoord voor alle kwalen, dan genees je uiteindelijk niemand. Schrijf je voor iedereen, dan bereik je niemand. Het helpt enorm om je eigen klanten te vragen wat jij toevoegt, wat jij hebt bijgedragen aan hun vraag.

Het goede nieuws is dat als jij een duidelijke doelgroep, methode of oplossing voor een specifiek probleem hebt, anderen je ook vinden. Of zoals Nicky vertelde: "ik richt mij op vrouwen van tussen de 35 en 50 die een gezin combineren met een eigen onderneming. Toch zijn mijn klanten voor een belangrijk deel mannen en organisaties/bedrijven".

Heb je dit wel helder en wil je een persbericht opstellen? Lees eens het nieuwsbericht 10 tips voor een persbericht of het oprolbare persbericht voor tips en tops. Of kijk eens bij NickyPent op de website en koop het boek "experttips voor free publicity".

 

Een bijdrage van Willemijn van Schilfgaardepubliciteit, persbericht, media, mediaaandacht, nieuwswaarde