Home » Nieuws » Tips om eenzaamheid te vermijden
Tips om sociaal isolement te vermijden

Tips om sociaal isolement te vermijden

Voor veel mensen is het dagelijks leven op z'n kop gezet. Van vliegen en rennen om alles rond te krijgen nu rust en ritme thuis creëren. Hier vind je bewuste tips voor crisistijden.

Dit is dé periode om je verbeeldingskracht in te zetten, iets leuks met je kinderen te doen, klussenlijsten weg te werken, iets nieuws te leren en de positieve kanten van een world wide web en digitale diensten verder te verkennen.

Maak iemand blij met een fantasie kaart

Voor iedereen die graag zijn fantasie gebruikt, een voorbeeld van Diny Kiers, ZiEN.
Ingredienten: gemberwortel, kleurpotloden, tekenpapier.
Tekenhulp in deze instructievideo.

Teken je eigen fantasie beest. Maak er een kaart van en stuur die op naar iemand voor wie het stil is geworden. Dit kan ook digitaal, voor iedereen die geen postzegels meer in huis heeft. Of gebruik het als basis voor een kunstig dagboek van deze weken.

Lekker opruimen

Maak een klussen pot en trek iedere dag een klus eruit. Maak de klussen niet te groot want dan verlies je het overzicht. Je zult zien dat elke klus weer nieuwe oproept.

Blijf in beweging.

Ontwerp je eigen work-out in huis. Laat je inspireren via internet. Doe mee met de verschillende beweeg en gymnastiek programma's op tv. Verschillende aanbieders bieden nu online lessen of webinars.

Informeer bij jou favoriete aanbieder wat de mogelijkheden zijn voor thuis. Hier voorbeelden van de aanbieders:
- Op de website van Healthcare Song vind je video's van Qigong/TaiChi lessen.
- Israna bied mogelijkheden voor online meditatie en Spring Forest Qigong oefeningen.
- ToMindYou heeft online opties voor mindfulness voor jou klaarstaan. Kijk in de agenda voor mogelijkheden.

#doeislief

Kijk naar elkaar om. Denk ook aan de mensen in je omgeving die nu met (te)veel mensen opgesloten zitten in een kleine woonruimte. Alleenstaande zonder sociaal netwerk. Nieuwkomers in Nederland. Wacht niet af of zij initiatief nemen. Als je ze kent, bel zelf op met de vraag: kan ik nog wat voor je doen? Geen telefoonnummer: kaartje door de bus met jouw telefoonnummer helpt ook. De groene en rode kaarten voor het raam helpt ook om verbonden te blijven met je omgeving.

===

Pauline Hofstra, Centrum Animare heeft nog wat tips voor jou:

Weerstand vergroten

- beweeg, maak indien mogelijk iedere dag 1 of meerdere wandelingen waarbij je gepaste afstand houdt tot de mensen die je tegenkomt. Kijk hen net iets langer aan dan je gewend bent, maak vriendelijk oogcontact, gebruik je vriendelijke blik. Wissel een paar woorden, wens mensen sterkte de komende dagen, zwaai naar buren achter glas.

- beweeg, doe die voorjaarsschoonmaak, je hebt nu geen smoes meer, geef je ramen, keuken, badkamer, slaapkamer een goede beurt. Doe de was en hang die buiten (bukken en rekken).

- beweeg, zet je favoriete muziek op en gebruik al je spieren, beweeg op de muziek als een slangenmens van je kruin tot aan je tenen.

- beweeg: stap op je fiets en fiets een rondje in de omgeving. Groet de mensen die je tegenkomt, adem met volle teugen en luister naar de vogels in de lucht.

- beweeg: zorg dat de beweging in je hoofd in balans is met de beweging in je lijf; hiermee bedoel ik: Mindful bewegen 'denk alleen datgene dat je HIER & NU verder en vooral vooruit helpt'. Wees met je aandacht bij wat je nu doet en nu kunt doen en je gebruikt je gedachten als gereedschap, op een creatieve manier. 

- en daarna: ga op je rug liggen op de bank, op je bed, benen wijd en armen wijd en adem in je eigen tempo rustig en diep in en uit. Diep betekent naar je onderbuik, niet heel veel lucht happen. Volg je eigen ritme en ontspan je spieren op de uitademing. Geef je over! In en Uit en verder helemaal niets!

- drink iedere dag een halve citroen met heet water, al dan niet met wat honing. Eet verse groenten en vers fruit; drink heet water verspreid over de dag, telkens een beetje.

Vertrouw op je eigen vermogens

Zet je innerlijke knop op AAN:
Vertrouw op je vermogen alles aan te kunnen wat je meemaakt. Je hebt misschien geen invloed op wat er om je heen gebeurt, wel op hoe je er mee omgaat. Jij beslist of je vanuit angst en wantrouwen reageert of vanuit vertrouwen in je eigen (en andermans) vermogen te doen wat nodig.

Mensen die hun innerlijke knop op UIT laten staan, voelen zich slachtoffer, ervaren weerstand en wantrouwen, of angst, onnodige lichamelijke spanningen en onaangename emoties. 

Een bijdrage van Willemijn van Schilfgaardegeen eenzaamheid, corona, activiteiten, zie om naar elkaar, vertrouw