Home » Nieuws » Virussen en je immuunsysteem
Virussen en je immuunsysteem

Virussen en je immuunsysteem

Wat een ongelooflijke bizarre en onwerkelijke periode. De gehele wereld is in de ban van het corona-virus. Een tijd waarin we ons zorgen maken over onze gezondheid, van jezelf en de mensen om je heen. Deze periode vraagt om aanpassingen. Het wel mogelijk om online veel informatie door te geven. En dat is wat ik wil doen. Ik heb een document gemaakt. Gewoon praktisch en helder alle informatie bij elkaar. In dit artikel worden de onderwerpen uitgelicht. Het hele document met details, handige links, voorbeelden, foto's en tekeningen kun je aanvragen bij RefleX-Zwolle, Celien van Dalen.

Besef; Deze informatie is bedoeld als aanvulling op de reguliere informatie over het nieuwe corona virus door de WHO en de RIVM. Volg altijd de adviezen en de informatie van deze instanties op. Wanneer je luchtwegklachten hebt en / of koorts of op enigerwijze zorg of vermoeden hebt moet je contact opnemen met de huisarts.
En laten we de adviezen van het RIVM allen ter harte nemen.

Immuunsysteem

Het bewustzijn dat onze gezondheid kwetsbaar is, is nog nooit zo groot geweest als nu. 

Het immuunsysteem is een verzamelnaam voor meerdere lichaamseigen barrières. Denk aan o.a.. een gezond darm-microbioom, slijmvliezen, urinewegen, luchtwegen, goed werkende lever ontgifting, moleculen en antistoffen die je beschermen tegen ongewenste indringers waaronder virussen, maar ook schimmels, parasieten en bacteriën.

Zie een gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl als wapen tegen virussen doordat je jouw immuunsysteem ondersteunt om optimaal te presteren.

Voeding en je immuunsysteem

Voeding is altijd de basis van een gezond immuunsysteem. De hoofdaspecten zijn:

  • Praktische eet-tips om je immuunsysteem positief te beïnvloeden
  • Voedingsmiddelen om te vermijden
  • Zuur - base balans
  • Anti-inflammatoire, onstekingsremmende, voeding
  • Gezonde darmflora
  • Vezels
  • Vrije radicalen en antioxidanten

Ik geef je meerdere toelichtingen, voorbeelden en een recept voor een vitaminerijke en reinigende smoothie.

Vitaminen, mineralen en supplementen

Er zijn veel mensen die over vitaminen, mineralen en supplementen vragen, zeker nu met de corona crisis.

Wanneer je besluit om supplementen te nemen laat je dan adviseren welke supplementen voor jou goed zijn door een orthomoleculair of natuurgeneeskundig therapeut die hier ervaring en kennis van heeft.

Mijn advies is ook; koop goede orthomoleculaire merken, deze zijn van goede kwaliteit met de goede opneembare stoffen.

Lege schappen, het treft niet alleen de supermarkt. Ook supplementen - specifiek vitamine C en D als meest gekende immuniteitsverbeteraars zijn momenteel erg gewild. Denk aan het alternatief bijvoorbeeld Ribus Nigrum. Deze bevat veel vitamine C. Ook in een goede Multi zit vitamine C.

Magnesium is een mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Ik heb 10 punten beschreven wat magnesium doet in je systeem.

Je kunt ook Aloë Vera drink gel innemen voor extra ondersteuning van je immuunsysteem en om van binnenuit te versterken, te activeren en te stimuleren. 

Olien

Raadpleeg een aromatherapeut. Bloesemtherapie kan bij veel processen ondersteunen. In mijn document geef ik voorbeelden.

Voetreflex

Een paar tips die je gemakkelijk thuis doet. Het helpt je te ontspannen en je geeft je immuunsysteem een positieve impuls. Natuurlijk kan ik in de praktijk een veel meer intensieve en effectievere behandeling geven. We moeten echter roeien met de riemen die we hebben. 

Naast een massage met je handen, kun je ook een klein balletje nemen en hier met je voet over rollen. Doe het zachtjes, voel wat er gebeurt en zo masseer je via je voeten je hele lichaam en geef je een positieve impuls aan je immuunsysteem.

Massagezones:

  • Tenen zijn gekoppeld aan je hoofd. 
    Masseer je tenen rondom, of neem je tenen in de hand en draai ze tegelijk zachtjes rond.
  • Longgebied vind je in je voorvoet, het deel onder je ten.
  • Darmen vind je in het middengedeelte van je voet.
  • Zonnevlecht is een zone die veel ontspanning geeft.
    Deze vind je in het kuiltje onder de bal van je voet aan de onderzijde. Masseer deze door je duim hierop te plaatsen en zachte druk te geven. 

Tips
1. Masseer je voeten met een milde zachte olie.
2. Geef gevoelige plekjes extra aandacht
3. Combineer de massage met een voetenbadje met magnesium.

Acupressuur Long en Darm

Met acupressuur kun je punten op je lichaam zachtjes masseren. Dit zijn kleine punten dus maak kleine bewegingen. 

Voorbeelden van punten in verbinding met de longen:

  • Kuiltje onder het sleutelbeen
  • Midden van de elleboogplooi
  • Buitenzijde nagelhoek van de duim

Voorbeelden van een punt in verbinding met de darmen:

  • Op de handrug,
    in het web tussen duim- en wijsvinger,
    tegen middenhandsbeentje van wijsvinger

De ligging van de punten, de werkingsgebieden en tekeningen zijn via mijn document beschikbaar. 

Oor - acupressuur, Oor masseren

Ook in je oor zijn er zones die corresponderen met je lichaam. In mijn praktijk werk ik met oor acupunctuur. Door je oor zachtjes te masseren geef je een positieve stimulans aan je immuunsysteem.

Meer informatie ?
Wil je hier meer over weten, lees dat mijn hele document "Virussen en je immuunsysteem" of neem contact op. 

 

Een bijdrage van Celien van Dalenimmuunsysteem, voeding, vitaminetips, voetreflex, acupressuur, long, darm, oor masseren