Home » Nieuws » Zonkracht en uv
Zonkracht en UV

Zonkracht en UV

Hoe hoger de temperaturen, hoe vaker de zonkracht waarschuwingen in apps en weerberichten voorbij komen. Hoe zit het met oogbescherming, huidbescherming, zonkrachtschaal, zonvitamimes, schadelijke straling en adviezen om zelf te doen als de zon steeds sterker wordt? Wat is er feit of fabel? Een speurtocht langs huidarts, rode kruis, knmi en kwf leverde een verzameling wetenswaardigheden op een rijtje. 

Zonkracht en mate van UV

De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt. De zonkracht is van invloed op je huid en kan huidkanker veroorzaken. De zonkracht is ook slecht voor je ogen en kan voor oogziektes zorgen.

Waarom ogen beschermen tegen UV-straling?

Het Oogfonds vermeldt wetenschappelijk onderzoek waaruit is gebleken dat langdurige blootstelling aan UV-straling het risico verhoogt op staar en verlies van het gezichtsvermogen. WHO schat dat 20 procent van alle gevallen van staar wordt veroorzaakt door overmatige blootstelling aan UV-straling en dus is de kans hierop te verminderen door goede bescherming. 
Bron: Oogfonds

Zonadvies

Ga je op internet op zoek naar zonadvies dan is hoge zonkracht een uitkomst voor zonnepanelen. Elk voordeel kent zijn nadeel. Is het weertype gunstig voor de zonnepanelen, dan is het ongunstig voor de huid.

Zonkrachtschaal

Sterke waardes worden steeds vaker gemeten in Nederland. Mogelijk beginnen wij aan het getal te wennen. De vraag is of de huid er aan went, want de verbranding gebeurt snel! 

In Nederland meet het KNMI de zonkracht in de schaal van 1 tot 10. Wereldwijd kan de zonkracht zelfs oplopen tot 15 of 18, in landen dichter bij de evenaar en hoger in de bergen. Steeds vaker word in Nederland zonkracht hoger dan 7, of zelfs hoger dan 8 gemeten. 
Dit gebeurt er met je huid volgens de zonkracht schaal:
    • Al bij zonkracht 1 of 2 kleurt na drie kwartier tot anderhalf uur je huid rood.
    • Bij zonkracht 3 of 4 kleurt de huid al met een half uurtje rood.
    • Met zonkracht 5 of 6 kun je gemakkelijk verbranden, soms al in een kwartier tijd. 
    • De zonkracht van 7 of 8 is sterk. de kans op verbranding ligt tussen de 10 en 15 minuten.
Bron: KNMI tabel zonkrachtschaal

Zonstraling per dagdeel en per maand

De bibliotheek van KNMI heeft tijdsvakmetingen door de maanden heen. Vanaf de maanden maart tot en met juni word de zonstraling al opgebouwd. Juli staat bekend als de maand met de hoogste zonstraling. In de maanden augustus en september kan er ook nog aardig wat straling zijn. 
Vooral in de uren 12.00 tot 15.00 is de zonstraling het hoogst.
Let op ! Ook in de ochtenduren 10.00 tot 12.00 en in de middaguren van 15.00 tot 17.00 kent de zonstraling nog hoge waardes.
Bron: KNMI tabellen tijdsvakmetingen

Insmeren: Hoe herken ik een goed zonnebrandmiddel?

Let bij de aanschaf van een zonnebrandmiddel op de volgende belangrijke eigenschappen:
    • Breedspectrum zonnebrand tegen UVA plus UVB stralen
    • Minimaal factor 30
    • Minerale UV-filter en/of een veilige chemische UV-filter
    • Zonder parfum, zonder parabenen en andere onveilige conserveringsmiddelen
    • Een basis die je nog lang op de huid voelt en ziet zitten
    • Bevat antioxidanten
Bron: Huidarts.com

Duurzame zonnebrandmiddelen!

Er zijn biologische merken zonnnebrandcreme en zonnebrandlotion om je mee in te smeren.Aandachtspunten om te onderzoeken zijn: 

  • Biologische ingrediënten? Bio-verpakking?
  • Dierproefvrij? Diervriendelijk?
  • Waaruit bestaat het uv-filter?
    chemische stoffen, minerale eigenschappen,  huidopname, nano-deeltjes?

UV-filters met chemische ingredienten worden makkelijk in de huid opgenomen en kunnen voor huidallergie zorgen. Bovendien kunnen er stoffen in de bloedbaan komen en de hormoonhuishouding beïnvloeden. Minerale filters blijven meer op de huid liggen en worden daarom veiliger bevonden. Een veel genoemd mineraal filter is titanium-dioxyde.
Nano-deeltjes worden ingezet voor de smeerbaarheid. Die microscopisch kleine deeltjes gaan door de huid heen en kunnen in je bloedbaan komen. Ga je met zonnebrandmiddel het water in, dan kunnen nano-deeltjes in zeedieren terecht komen, bijvoorbeeld in de kieuwen en hersenen van vissen. De non-nano producten zouden nog steeds nano-deeltjes bevatten, maar doordat deze deeltjes groter zijn en beter op de huid blijven liggen zullen deze niet in het lichaam doordringen.
Bron: kimopreis, energiekevrouwenacademie, ewg, rivm

Wil je zo duurzaam mogelijk tegen de zon beschermd zijn?
Vraag naar de biologische duurzame merken bij je eigen drogist of bij de biologische supermarkt. Bijvoorbeeld Ekoplaza of G&W gezondheidswinkel in Meppel. 

Welke UV-straling bereikt ons?

Er is nog een derde type straling, naast de twee soorten die op de zonnebrandmiddelen worden genoemd:
1. UV-A: Dringt diep in je huid omdat wolken en glas de straling niet tegenhoudt. Zonder bescherming zal dit huidveroudering en huidkanker veroorzaken. Het is nu de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland.
2. UV-B: Deze stralen zorgen ervoor dat je huid verkleurt. Je kan hierdoor dus verbranden. 
3. UV-C-straling: De uv-c-straling is het meest schadelijk, maar bereikt ons niet wanneer die wordt tegengehouden door de ozonlaag.
Bron: KWF

We hebben zon nodig voor vitaminen!

Daglicht is belangrijk voor diverse vitaminen. 
Feit: Je lichaam maakt vitamine D aan zodra je in de zon bent. 
Fabel: Het is niet zo dat hoe meer zonlicht je huid krijgt, hoe meer vitamine D er wordt aangemaakt.
Voor de meeste mensen is het voldoende om dagelijks 15 - 30 minuten in de zon te zijn. Als de handen en het gezicht onbeschermd zijn, krijg je al voldoende vitamine D binnen.
Bron: KWF 

Voorkom zonnebrand

De huid is een kostbaar orgaan waar we zuinig op moeten zijn, daarom nog maar eens een korte herhaling van tips:
    • Blijf tussen 11.00 en 15.00 uur uit de zon
    • Draag beschermende kleding en een hoed of pet met zonneklep
    •  Let op: natte kleding laat meer UV-straling door dan droge kleding
    • Ook wolken en parasols laten UV-straling door. Smeer je dus altijd in.
    • Drink  water, geen alcohol. Door alcohol verwijden je bloedvaten, wat de zonnebrand kan verergeren.
    • Water en zand reflecteren zonnestraling, dus smeer je elk uur opnieuw in.
    • Als je toch verbrand bent? Blijf uit de zon, zodat de huid zich kan herstellen.
Bron: Rode kruis

Zonadvies voor je huid

Iedere zomer weer lezen we overal insmeertips. In de App Store en via Google Play zijn er ook apps te downloaden. Diverse gezondheidsplatformen verwijzen naar de gratis de KWF Zonadvies app.
In deze app zitten vier onderdelen, ofwel de vier voordelen:
    • Huidtypetest 
    • Zonkrachtmeter op basis van je locatie
    • Insmeertimer 
    • Tips voor de beste zonbescherming

Een bijdrage van Karin van de Brakezonkracht, zonvitamines, uv, zonnebrand, duurzame zonnebrandmiddelen, biologische merken zonnebrand, zonadvies