Home » Nieuws » Ondersteuning bij stress
Ondersteuning bij Stress

Ondersteuning bij Stress

Het zijn bijzondere tijden waarin we leven. Een periode waar meer vóór dan dóór onszelf lijkt te worden gesproken. Én ook een tijd waarin onze emoties flink op de proef worden gesteld.

In mijn praktijk, waar ik gelukkig sinds half mei (vooralsnog) weer veel mensen mag ondersteunen, zie ik op dit moment logischerwijs veel mensen met stressklachten. Veel mensen zitten gevangen in hun eigen emoties, hun eigen huis(je), hun eigen (soms echt erg kleine) wereldje en het idee geleefd te worden en daarmee de autonomie en vrijheid volledig kwijt te zijn. Het is heel fijn om mensen hierbij te mogen en kunnen ondersteunen.

Vanuit mijn visie op gezondheid wil ik graag wat dingen delen waar we zélf aan kunnen "werken". Want al worden we enerzijds geleefd door wat ons “dringend geadviseerd” wordt, er zijn nog altijd mogelijkheden die we zélf kunnen benutten.

Met stip op 1: hartenergie.

Deze energie wordt onder andere gevoed door sociale interacties, hobby’s, plezier maken (lachen!) en ont-moeten. Het is van levensbelang dat onze hartenergie gevoed blijft worden. Kan het niet buitenshuis of in gezelschap, dan maar binnenshuis of in klein comité buiten. Ga opzoek naar dingen waar je ogen van gaan stralen of waar je van gaat huppelen. Dat kan van alles zijn, zet muziek op die je laat swingen of zingen en laat je helemaal gaan, zoek hartverbinding door te (beeld)bellen of te schrijven met dierbaren, pak een oude hobby op waar je (ook al is het lang geleden) blij van werd. Dus (ook al) ben je 65 jaar en word (of werd) je dolblij van een doos lego? Pak het van het zolder of zoek een set op marktplaats en zoek die hobby weer op. Ook een feel-good-serie of een cabaret-voorstelling (waarvan enorm veel te vinden is op Youtube, Spotify en Netflix) kan onze hartenergie een fijne boost geven. En misschien liggen er nog wel ergens oude dvd’s in de kast die je hartenergie aanwakkeren. Qua creativiteit, muziek en dans zijn er talloze sites en apps die ons daarin kunnen helpen en/ of waar we inspiratie uit kunnen halen. Daarvoor hoeven we niet buitenshuis voor op les (al zou dat soms heerlijk zijn als dat wel zou kunnen en zou dat ook zeker bijdragen aan nóg meer hartenergie). Ook iets doen voor een ander (of dat nou de tuin doen is, de hond uitlaten, een boodschap of een maaltijd mee koken), draagt bij aan gezonde hartenergie én aarde. Wanneer onze hart-energie weer (meer) wordt aangewakkerd, helpt dat ons ook weer om deze periode empathisch(er) en liefdevol(ler) te doorleven. Een belangrijke tegenhanger van de angst die we allen in meer- of mindere mate ervaren door de hele situatie.

2: aarde

Het is van groot belang dat wij dagelijks aarden. Daarmee bedoel ik, uit ons denken en weer in ons lichaam zakken. Genieten van wat moeder natuur ons dagelijks brengt. Goede (natuurlijke) voeding valt hieronder, maar ook fysieke ontspanning. Bij voorkeur in de frisse buitenlucht. Met de voeten op de grond en frisse neus halen. In de natuur is het fijnst. Het bos biedt prachtige kunstwerken met alle flora en fauna in herfstsferen en het ziet er dagelijks anders uit. Maar een wandeling in de bebouwde kom is ook al heel helend. Voor de thuiswerkers die aan hun computer en/ of telefoon gebonden zijn is het nóg belangrijker te zorgen voor voldoende aarde. Want zowel het werk zelf, de digitale input (“hersenen aan”) alsmede de vele elektromagnetische velden waarin ‘we’ werken, veroorzaken veel spanning in ons lichaam. Zorg dat je voldoende drinkt (water, kruidenthee en af en toe naar behoefte wat anders is natuurlijk ook prima) én voldoende pauzeert (bijv. ieder uur 5 a 10 minuten de benen strekken). En heb je dan pauze, zorg dat dat je aardt. Dus…. Telefoon op vliegtuigstand (even offline), jas aan, een blokje om (al is het 10 minuten). Even weer zakken. Je zult ervaren dat het je steunt. En dat het heel wat anders is dan een kwartiertje Netflixen (dat houdt je ‘aan’ én je blijft zitten terwijl voldoende bewegen o zo belangrijk voor ons is).

3: weerstand

Iedereen is zich bewust van het effect van gezonde voeding. Vanuit de TCM bekeken is 40% van onze energievoorraad afhankelijk van “de frisse buitenlucht”. Dus hoe gezond je ook eet, wees je ervan bewust dat ook frisse buitenlucht een groot aandeel heeft aan ons welbevinden. Zowel qua energie als ook qua weerstand.
Ik vind het persoonlijk een heerlijke combinatie om het aarden en de frisse lucht te combineren. Dat kan ook nog heel praktisch gecombineerd worden met een noodzakelijk bezoekje (aan bijvoorbeeld een winkel). En voor de thuiswerkers die normaliter buitenshuis werken….. Vervang (een deel van) de tijd die je normaliter kwijt bent aan woon-werk verkeer door een wandeling of fietstocht. Het kan heerlijk zijn deze aardingsmomenten vóór en na het werk als een soort “overgangsritueeltje” van privé naar werk en vice versa te gebruiken. Dit helpt ook een beetje ‘voorkomen’ dat werk en privé volledig in elkaar overgaan. En ja… het kost tijd (maar dat kost woon werkverkeer normaliter ook), maar het levert óók veel op.

4: ga op tijd offline

Het laatste uur voor het slapen geen digitale input meer, is voor veel mensen momenteel ook wel ‘een dingetje’. Zowel voor degenen die hun werk en privé als ‘één’ ervaren nu het niet meer fysiek van elkaar gescheiden is, waardoor ze dus ook gewoon heel veel met hun werk geconfronteerd worden (of het uit routine opzoeken). Maar waardoor we ook nóg meer uren digitaal actief zijn. Maar ook voor degenen die ter afleiding en/ of tijdverdrijf het wereldwijde web opzoeken. Probeer het laatste uur voor het slapen te ont-spannen. Meditatieve muziek, een bodyscan, een fijn (niet-werkinhoudelijk) boek lezen kan erbij ondersteunen. Gebruik je daarvoor een tablet of telefoon, download dan de meditatie en zorg dat je deze afspeelt met het toestel in vliegtuigstand.

5: ontspanning “Ear Acupressure & Massage”

Geef jezelf dagelijks een oormassage (zie het filmpje van een Chinese arts op youtube https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=nIn09Wna2bc&feature=emb_logo

Deze Chinese arts geeft een demonstratie oormassage om het algehele welbevinden te verhogen. Dit kan de lezer zelf thuis uitvoeren.

Blijf dicht bij jezelf, volg je hart en blijf gezond!
Hartegroet, Mandy Hoekman
www.debasisinbalans.nl
 

 

Een bijdrage van Mandy Hoekman-Eijsink