Home » Nieuws » Vitaliteitsmeting sta jij in je kracht
Vitaliteitsmeting: Sta jij in je kracht?

Vitaliteitsmeting: Sta jij in je kracht?

Wat is kracht? Voor mij is kracht niet alleen het gevoel dat het lekker gaat maar ook dat je om kunt gaan met eventuele hindernissen die je op je pad tegenkomt en in beweging blijft.

Hoe je in je kracht en in je leven staat heeft te maken met verschillende dimensies. Op individueel niveau gaat dat over de samenhang tussen je lichaam (FQ), je geest (IQ), je hart (EQ), je ziel / bezieling (SQ) en jouw mate van eigen regie, zelfsturing, pro activiteit dus (PQ). "

Er zijn verschillende aspecten die bijdragen om in je kracht te staan. Een van de belangrijkste is:
    • ‘in contact zijn met jezelf’.  Het kunnen voelen hoe het met je gaat, welke emotie, gevoelens, gedachten erbij je spelen. 
Andere aspecten die kunnen bijdragen zijn:
    • Communiceren. Zodra je voelt en weet wat er speelt bij jezelf kun je ervoor kiezen dit te communiceren met de ander. Het is belangrijk jezelf te uiten en ook te luisteren naar de reactie van de ander. 
    • Doorzettingsvermogen. Doorgaan ook als het lastig wordt. Niet bij de minste of geringste tegenslag stoppen, maar doorgaan als je erin gelooft en weet dat het haalbaar is.
    • Veerkracht. Het weer kunnen opveren en herstellen na een stressvolle gebeurtenis en/of moeilijke periode.
    • Loslaten. Door afstand te nemen kun je vaak beter zien hoe iets in elkaar steekt i.p.v. dat je er helemaal in zit. Een nachtje slapen doet wonderen. Loslaten is soms ook bewust afscheid nemen en verder gaan.

Met behulp van een integrale vitaliteitscheck zijn de verschillende dimensies te meten en maak je de balans op van jouw vitaliteit. Deze check kan je zien als een soort nulmeting, waarmee je vervolgens aan de slag kunt om je vitaliteitsdoelen vast te stellen. 

Wat betekent de integrale vitaliteitscheck?

'Integraal' wil zeggen dat we kijken naar je IQ, EQ, SQ en FQ
Bekijk in de toelichting wat dat betekent:

Mentaal (IQ)

De mentale dimensie bestaat uit gedachten, overtuigingen, zorgen en visie. Alles wat zich in het hoofd afspeelt. Samen bepalen wij jouw einddoel. Ik help je daarbij zodat je je er een goed beeld van kunt vormen zonder belemmerende gedachten en overtuigingen. Zie ook ‘pro-activiteit’ onderaan deze pagina.

Emoties en gevoelens (EQ)

EQ heeft alles te maken met gevoelens, relaties, empathische vermogens, vertrouwen en verbinding. Het gaat erom dat je je bewust wordt van je eigen emoties en leert hoe je hier effectief mee om gaat Vervolgens word je je ook bewust van de emoties van andere mensen en ga je daar effectief mee om.

Wie je bent (SQ)

Spiritualiteit, je kern, je essentie, je identiteit, je ziel. De diepere betekenis van je bestaan, zingeving en levensmissie. Het gaat er hierbij om dat je in contact staat met je kern, waardoor je leven richting krijgt.

Jouw lijf (FQ)

Voeding & Gezond gewicht

Een gezond leven begint met goede uitgebalanceerde voeding en een gezond gewicht. Het lijkt een open deur. Toch komt er meer bij kijken.
    • Wanneer eten we nou eigenlijk gezond?
    • Hoe weten we zeker dat we elke dag alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgen?
    • Waarom kan de één alles eten en komt de ander al aan als die naar een gebakje kijkt ?
Dit zijn lastige vragen, waar geen pasklaar antwoord op te geven is. Ieder lichaam is immers anders. Daarom begin ik altijd met een uitgebreide lichaams- en voedingsanalyse wanneer je fysiek uit balans bent. Uit deze analyse blijkt onder andere of je een gezond gewicht en een gezonde lichaamssamenstelling hebt en of je uitgebalanceerd eet. Op basis van deze analyse maak ik vervolgens een plan van aanpak.

Beweging

Wie regelmatig beweegt, houdt zijn spieren en gewrichten soepel en voelt zich fit en ontspannen. Daarbij is sporten en bewegen -naast gezonder eten - een geweldige manier om overtollige kilo's kwijt te raken. Door regelmatig te sporten, bouw je spiermassa op. Meer spiermassa betekent een hogere verbranding in rust, waardoor je gemakkelijker op gewicht blijft. Toch zien veel mensen 'bewegen' als een opgave. Door de persoonlijke aanpak die afgestemd is op jouw specifieke situatie zal het ons samen lukken om je doel te bereiken. Denk aan meer energie, een betere conditie of dat lang gekoesterde streefgewicht.

Ontspanning

Na gezond eten en regelmatig bewegen is de derde en laatste pijler: ontspanning. Stress kost bijvoorbeeld veel vitamines, wat slecht is voor je energiepeil en je immuunsysteem. Maar denk ook aan vroegtijdige veroudering en hart- en vaatziekten. En wie bovendien slecht slaapt, kan overdag niet optimaal blijven presteren. Ik help je bij het doorbreken van de vicieuze cirkel.


Pro-activiteit: motivatie en zelfsturing (PQ)

Het uitgangspunt voor integrale leefstijlcoaching is pro activiteit. 

Pro activiteit betekent verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven, jezelf doelen stellen waar je warm voor loopt en prioriteiten stelt om je doelen ook daadwerkelijk te bereiken. Want het een heeft invloed op het ander, zowel negatief, maar gelukkig ook positief. En vaak komt die invloed niet van buitenaf, maar vanuit jezelf. 

Aan de hand van de vitaliteitscheck kan je een doelgericht plan van aanpak maken om vitaler en met meer kracht in het leven te staan. 

Hoe sta jij in je kracht?

Voor meer informatie of een persoonlijke vitaliteitscheck ben je welkom:
Dik Zantingh, Vitaal en in Balans

Een bijdrage van Dik Zantinghvitaal, balans, vitaliteit, meting, kracht, integrale vitaliteitscheck, dimensies, fq, iq, eq, sq, pq