Home » Nieuws » Huidproblemen oorzaken en oplossingen
Huidproblemen: oorzaken en oplossingen

Huidproblemen: oorzaken en oplossingen

In het consumentenblad "Voor jouw gezondheid",  van de beroepsvereniging voor Natuurgeneeskundigen NWP, verschijnt een artikel van Wilma Bast over huidproblemen. Het komt in de najaar-editie. Therapeuten kunnen het blad in hun wachtkamer leggen. Kom jij niet bij een therapeut? Of vind je het blad niet in hun praktijk? Geen probleem, Wilma Bast wil haar kennis over de gevoelige huid graag delen. 

Een gevoelige huid uit zich op verschillende manieren. Roodheid, dehydratatie, jeuk en een branderig gevoel kunnen af en toe voorkomen, maar ook dagelijks. Jeuk is erger dan pijn zegt men weleens en zeker als eczeem of een allergie uit de hand lopen is de impact enorm. Externe factoren zoals stress, een ongezond eetpatroon, cosmetische ingrediënten en luchtvervuiling laten het probleem ontstaan of verergeren de ongemakken. 

Een gevoelige huid kan genetisch bepaald zijn. Door een juiste verzorging en leefstijl kun je veel aan deze huidconditie doen en ernstige problemen als ontsteking of een allergische reactie voorkomen. Bij een gevoelige huid is de huidbarrière zwakker dan gemiddeld, waardoor de huid ontvankelijker is voor irriterende stoffen, microben en allergenen. Dit kan gevoeligheidsreacties veroorzaken zoals roodheid, pijn en een branderig gevoel. Het versterken van je huidbarrière helpt de gevoeligheid en frequentie ervan te verminderen. Stel je huidcellen voor als kleine bakstenen. Het cement is de lipidelaag. Een gezonde barrière lipidelaag houdt de huid gehydrateerd, houdt vocht vast en schadelijke stoffen buiten. Wanneer de huidbarrière verslechterd is, is het cement verzwakt en ervaar je sneller een oncomfortabel gevoel op je huid en tekenen van gevoeligheid. Vandaar dat een goede vettende crème een eerste vereiste is. Een biologische voedende crème, zonder irriterende inhoudsstoffen is aan te bevelen. De natuurwinkel of een huidtherapeut kan je daar over adviseren. 

Vermijd producten met lanoline, SD alcohol, minerale olie en kunstmatige geur- en kleurstoffen. Let ook op geparfumeerd wasmiddel en wasverzachter; die kunnen gevoeligheid verergeren!

Wees verder voorzichtig met de zon, want blootstelling aan UV-stralen kan de huid irriteren. Overmatig zonnen moet dus vermeden worden. Uiteraard is een beetje zon in de ochtend of late middag juist goed voor de huid en nodig voor de aanmaak van vitamine D. Als je gaat fietsen of op een boot of het strand zit, gebruik dan zeker een zonnebrandcrème. Kies liever voor een fysische zonbescherming (met titaniumdioxide en zincoxide) dan voor een chemische. Producten met een fysische filter veroorzaken minder snel gevoeligheid doordat ze op de huid blijven liggen als reflecterende spiegeltjes, in plaats van in de huid te trekken.

Een goede verzorging en dan….

In een natuurgeneeskundig consult wordt verder gekeken dan enkel die buitenkant. Factoren zoals een ongezond eetpatroon, het gebruik van alcohol en een teveel aan cafeïne kunnen gevoeligheid verergeren. Roken is bijvoorbeeld erg slecht omdat het vitamine A en C aan het lichaam onttrekt. En het verstopt de bloedvaten, waardoor je je huid als het ware van binnenuit verstikt. Zuurstof daarentegen doet je huid enorm goed. Ga dus elke dag minstens een uur naar buiten. Wandel of sport in de open lucht en haal energie en gezondheid uit die gratis zuurstof. 

In een consult zullen tevens omgevingsfactoren zoals luchtvervuiling, allergenen, centrale verwarming/airco en temperatuurschommelingen besproken worden en waar mogelijk aangepast. 

Stress

De invloed van stress heeft ook invloed op de huid. Eczeem verergert bij stress, maar ook acne. Bijvoorbeeld bij jongelui die met examens bezig zijn. Verschillende natuurgeneeskundig therapeuten kunnen therapieën aanbieden die het stresshormoon cortisol zullen verminderen. Ga dus zeker regelmatig langs voor een ontspannende massage of doe een adem- of ontspanningssessie. Volg een mindfulness-cursus en leer omgaan met je stress. Daar moet je wat tijd in investeren, maar zal je veel opleveren. 

Hormonale schommelingen

Een andere invloed op gevoelige huidcondities zijn hormonen. Vrouwen hebben door hun maandelijkse cyclus, zwangerschap en de overgang hun hele leven last van deze invloed. Bij mannen is vooral de pubertijd een periode waarin de testosteron voor een acne-uitbraak kan zorgen. Mannelijke hormoonspiegels worden verder vooral beïnvloed door stressfactoren. 

Elke maand hebben vrouwen in hun cyclus een stijgen en dalen van verschillende hormonen zoals oestrogeen en progesteron Die wisselende hormoonspiegels doen een huid geen goed en niet iedereen behoort tot de groep vrouwen wier huid gaat stralen tijdens de zwangerschap. Als je toch al genetische aanleg hebt voor constitutioneel eczeem dan kun je extra last ervaren in deze perioden.

Zowel voor, tijdens en na de menopauze gebeurt er van alles met je huid. Het draait eigenlijk allemaal om het hormoon oestrogeen, waarvan de productie gaat afnemen wanneer je in de overgang komt. En dat heeft direct invloed op je huid.

De huid bevat van nature waterbindende stoffen, zoals hyaluronzuur. Daar zorg oestrogeen voor. Wanneer de productie van oestrogeen daalt, daalt de aanwezigheid van deze stoffen ook, waardoor de huid minder goed water kan vasthouden. Ook de huidbarrière en talgproductie, waar oestrogeen bij helpt, nemen af. Op natuurlijke wijze de positieve condities versterken, zorgt ervoor dat je minder last hebt van de overgang én van de huidproblemen. Ik heb het dan niet over een eeuwig mooie jonge huid (helaas, dat lukt enkel in reclamesprookjes). Maar dat het collageen (de bouwstof van je huid) beter blijft door regelmatig voldoende vitamine C en omega 3 te nuttigen, is wel mooi mee genomen!

Alles begint met je spijsvertering

Recent medisch onderzoek maakt de ongelooflijke complexiteit van onze darmen en hun belang voor onze algehele gezondheid steeds duidelijker. De darmen zijn meer dan een buis waar voedsel door passeert: talrijke onderzoeken tonen verbanden tussen je darmgezondheid en je immuunsysteem, overgewicht, hormoonhuishouding, stemming en ja, ook huidklachten.

We eten te veel bewerkte voedingsmiddelen met geraffineerde koolhydraten, suikers en kant-en-klaarmaaltijden die ongezonde vetten en zout bevatten. Gezonde voeding is een eerste vereiste en daarna is tevens de opneembaarheid van bouwstoffen als eiwitten, vitaminen en mineralen een superbelangrijk onderdeel. Als je lichaam het namelijk niet opneemt dan kun je nog zo gezond eten maar dan komt het niet aan. En dit alles hangt samen met hoe optimaal je darmmilieu is. Heb je wellicht een genetisch zwakke darmwerking? Of eet je al jaren voeding die niet 100% gezond voor je is en heb je daardoor een darmflora die niet goed functioneert? Het kan ook zijn dat je lever of je pancreas uitgeput zijn en daarom niet meer goed hun functie van zuivering en vertering kunnen verrichten. Spijsverteringsklachten kunnen zich uiten in obstipatie of diarree, pijn, winderigheid of een opgeblazen gevoel. Allemaal tekenen dat er iets mis gaat. 

Huidaandoeningen zoals eczeem of rosacea houden vaak verband met een beschadigde darm: een ongezonde samenstelling van het darmmicrobioom en aangetaste darmwand. Je huid zegt meer over je dan je in de eerste instantie beseft. 

Luister goed naar je lichaam en neem de stappen die nodig zijn om weer optimaal je eten te verteren. Gelukkig is er echt veel aan te doen door verandering in voeding, supplementen of door kruiden in te zetten.

Conclusie

Een heilzame behandeling van een probleemhuid omvat meer dan een supergoede crème. Leefstijl, voeding en de gezondheid van de darmen spelen allemaal mee. Wellicht kun je een aangeboren huidconditie niet altijd laten verdwijnen, verbeteren kan het zeker. Soms zelfs enorm.                

Meer weten? 
Neem contact op met Wilma Bast Natuurgeneeskunde
of kijk op www.natuurlijkgezondwilmabast.nl


Praktische tips bij een gevoelige huid

  1. Douche niet te lang en/of te heet. Hierdoor gaan huideigen vetstoffen verloren en kan je huid uitdrogen. 

  2. Kies voor verzorgende en kalmerende ingrediënten in producten en vermijd ingrediënten zoals zeep en parfum.

  3. Houd je nagels zo kort mogelijk. Zo voorkom je huidinfecties die kunnen ontstaan door het open krabben van de huid.

  4. Vermijd extremen als te koud en te warm. De sauna is heel gezond, maar overdrijf niet. 

  5. Eet ruim verse groenten en fruit. De anti-oxidanten zijn een weldaad voor de huid.

  6. Slaap voldoende en neem op tijd rust. 

Een bijdrage van Wilma Basthuidproblemen, gevoelige huid, goede verzorging, stress, hormonale schommelingen, spijsvertering