Inhoudsopgave

Zingen kan nog steeds
Ondersteuning bij Stress
Organiseer je lichamelijke preventie
Tips voor je weerstand
Zorghulp
Groepslessen

1 november 2020

Zingen kan nog steeds

Ooit vertelde ik dat wij thuis elkaar lieven door naar elkaars muziek te luisteren. Muziek die ons raakt, verwoord wat we niet zo kunnen zeggen, gevoelens blootleggen die we anders niet kunnen uiten. Van rap tot rock, in alle muziek zitten pareltjes. In deze link vinden jullie een pareltje van nederlandse bodem voor een blauwe dag.

Willemijn van Schilfgaarde

Welk lied vind je heel mooi, raakt je of maakt je blij?
Zingen brengt in ons iets in beweging en dat is altijd goed.

Zingen kunnen we misschien niet met elkaar maar is nog steeds mogelijk. Bel elkaar op, zet de telefoon op de speaker en spreek af dat je allebei eenzelfde lied gaat zingen. En de 2e tip is misschien in deze tijd nog wel belangrijker. Zelfzorg.

Lees de tips van Rita, Klankruimte; Zingen kan nog steeds

Ondersteuning bij Stress

Het zijn bijzondere tijden waarin we leven. Een periode waar meer vóór dan dóór onszelf lijkt te worden gesproken. Mandy Hoekman ziet in haar praktijk nu vaak mensen met stressklachten. Veel mensen zitten gevangen in hun eigen emoties, hun eigen huis(je), hun eigen (soms echt erg kleine) wereldje en het idee geleefd te worden en daarmee de autonomie en vrijheid volledig kwijt te zijn. Het is heel fijn om mensen hierbij te mogen en kunnen ondersteunen.

Vanuit Mandy's visie op gezondheid wil zij graag wat dingen delen waar we zélf aan kunnen "werken". Want al worden we enerzijds geleefd door wat ons “dringend geadviseerd” wordt, er zijn nog altijd mogelijkheden die we zélf kunnen benutten.

Lees verder hoe je zélf kunt werken aan hartenergie, aarde, weerstand, op tijd offline gaan en ontspanning in Ondersteuning bij Stress.

Een onmisbare tip om zelf thuis uit te voeren:
Geef jezelf dagelijks een oormassage

Deze Chinese arts geeft een demonstratie oormassage om het algehele welbevinden te verhogen.

Blijf dicht bij jezelf, volg je hart en blijf gezond!
Mandy Hoekman, Basis in Balans

Organiseer je lichamelijke preventie

Als samenleving worden we in deze tijd van corona vooral gewezen op praktische zaken. Waarom ook niet inzetten op lichamelijke preventie, je weerstand? Als je je eigen weerstand optimaal maakt, hoe goed nieuws is dat voor jou en indirect aan je omgeving?

Het Nederlandse klimaat is het grootste gedeelte van het jaar vochtig en koud. In de uitleg van de Chinese Geneeswijzen over het spijsverteringssysteem is dit klimaat zwaar en drukkend voor de maag- en miltenergie om optimaal te functioneren. De truc is om datgene te eten wat een tegenhanger vormt voor het klimaat.

Het is zaak om je maagenergie (maagsappen) en miltenergie (warmte/beweging) te versterken als je je weerstand wilt ondersteunen. Chronische slijmvorming in de longen komt voort uit een slecht werkende spijsvertering. Alle voeding die niet goed verteerd wordt, heeft een blokkerende werking.

Linda Faber beschrijft hoe het interne actief moet kunnen optreden tegen gevaar van buitenaf, zoals tegen het coronavirus.
Lees meer: Zhōng Hé Táng, Centrum voor Chinese Geneeswijzen, Organiseer je Lichamelijke preventie

Tips voor je weerstand

Voorkomen is beter dan genezen! Maar mocht je toch ziek worden, dan is het erg belangrijk dat je extra lief bent voor jezelf.

Bij koorts en extreme vermoeidheid moet het lichaam al erg hard werken om het teveel aan afvalstoffen kwijt te raken. Daar bovenop een behandeling geven is te veel... Vandaar mijn pleidooi om, juist in deze tijd, extra goed op het versterken van de weerstand te letten. 

Bij verkoudheidsklachten en keelpijn zonder koorts is Voetreflextherapie een uitstekende therapie. Wat ik regelmatig toepas is een lymfedrainage behandeling. Het afweersysteem krijgt dan een enorme boost. Helaas mag ik in deze Corona tijd geen mensen met verkoudheidsklachten behandelen.

Bij mensen die Corona hebben doorgemaakt is Voetreflextherapie wel aan te raden om te helpen de longen weer zo goed mogelijk te laten functioneren en om het energieniveau te helpen op peil te krijgen. 

Tips om goed voor jezelf te zorgen lees je in: Tips voor je Weerstand van Riflexit, Rianne de Vlieger

Zorghulp

Wil jij de zorg voor jezelf en je lichamelijke systeem versterken met de hulp van professionals? Onze aanbieders voor duurzaam en bewust leven bieden graag ondersteuning binnen de richtlijnen van rivm en hun beroepsverenigingen :
Neem een kijkje bij de aangesloten professionals op bewust Meppel of bewust Steenwijk.

Groepslessen

Gezond blijven is meer dan niet ziek worden. 

Er zijn nog steeds groepslessen in Meppel en Steenwijk te volgen. Ook Doe-het-zelf Workshops, zoals kaarten maken met ecoprints staan op de agenda.

Alle aanbieders voor duurzaam en bewust leven werken binnen de corona richtlijnen.

Blijf zorgen voor jezelf en voor elkaar. 
Wij wensen je een goede gezondheid toe.

Warme groet,
namens Bewust Meppel en Bewust Steenwijk