Inhoudsopgave

Maand om te ont-moeten
Stress en stilte - awakening your light body
Heling door ont-moeten
Hoe hartritme bijdraagt aan stressvermindering

woensdag 1 november 2017

Maand om te ont-moeten

Soms ontstaat stress uit het niets. Als je dit stukje net helemaal klaar hebt bijvoorbeeld en het opslaan gaat mis. Het is niet goed voor mijn hartslag. Gelukkig werk ik alleen op mijn kamer en kan ik even rustig ademhalen voordat ik weer opnieuw begin.

In november valt de week van de werkstress. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Werk moet af en doelen gerealiseerd. En ook "gezelligheid" klopt op de deur. Zijn de lampions al klaar? Is er snoepgoed in huis? Sinterklaas komt weer naar Nederland, wat op zich al veel emotie oproept. Maar ook een beroep doet op handige handen en creatieve breinen voor geestige cadeau's, vrolijke gedichten en verrassende surprises. En voor de echte planner staat ook het kerstdiner al op de checklist. Tegelijkertijd is de klok weer teruggezet, het aantal zonuren beperkt en de temperatuur gedaalt. Herfstige winden waaien buiten en binnen.

In deze nieuwsbrief vinden jullie drie heel verschillende manieren om je eigen stress te verminderen. Je kan ze allemaal uitproberen. Ook op de agenda en groepslessenrooster staan volop mogelijkheden tot stress-reductie en ont-moeten.

Zelf blijf ik nog even in de doe-stand. Mijn lijstjes worden nog niet echt korter. De beurs bewust en duurzaam leven krijgt steeds meer vorm, en op 21 november is er weer een netwerkontbijt om elkaar te ontmoeten. Maar voor de balans ga ik ook wat tijd inruimen voor energizers. Ik hou van herfstwinden, dwarrelende bladeren, kaarslicht en haardvuur. En van stilte om weer op te laden.

Willemijn van Schilfgaarde

Stress en stilte - awakening your light body

Stress in je lichaam en energieveld, dat creëer je op een of andere manier zelf. Natuurlijk zijn er bepaalde externe omstandigheden, zoals een scheiding, verhuizing of ander werk, die stress bevorderend zijn. Maar ook onder die omstandigheden zijn er mensen die toch de stilte van binnen, de innerlijke rust kunnen blijven ervaren. En aan de andere kant zijn er mensen die zich ook in de meest rustige omstandigheden gestrest voelen. 

Wil jij weten hoe je stress kan aanpakken met "awakening your light body" lees dan hier verder.

Op 9 december geven Froukje Buma en Jeroen Kuyper van Israna lichtcentrum een gratis open les van de cursus Awakening your Light Body van 13.30 tot 16.00 uur in Dalfsen. De les wordt in verkorte vorm via internet uitgezonden op woensdag 20 december. 

Heling door ont-moeten

Naast dat het in de huidige tijd hip is, om zelfs in je vrije tijd een volle agenda te hebben met allerlei verplichtingen en afspraken, is het ook een tijd, dat er op de werkvloer efficiënter gewerkt moet worden. Er moeten targets gehaald worden. En wel in kortere tijd, met zoveel mogelijk ‘professionaliteit’, vooral met  ‘zakelijkheid’. Met de nadruk op moeten.

Ont-moeten en de helpende hand

Eigenlijk, door je los te maken van het ‘moeten’, ontmoet je je ware Zelf. Bij mijn behandelingen maak ik hier veelvuldig gebruik van. Iemand laten ‘ontkrampen’, waar dit noodzakelijk is, iemand in zichzelf de oerstilte en rust laten ervaren. Door letterlijk te luisteren met mijn handen. Biodynamische craniosacraaltherapie heet dat met een moeilijk woord. Mijn handen ontdekken spanningen in het lichaam en vinden zo fysieke, energetische of emotionele blokkades. De basis om balans te herstellen.

Sietske Osinga, Praktijk De helpende Hand. Kijk hier voor de hele tekst

Kamp jij al geruime tijd met een bepaalde vorm van stress, en kom je er zelf niet meer uit, dan nodig ik je uit mijn behandelvorm eens uit te proberen. Vanaf de week van de (werk)stress: 13 t/m 17 november, tot en met 30 november bied ik 50% korting op de eerste sessie( 75 – 90 min.). Tot snel.

Hoe hartritme bijdraagt aan stressvermindering

Wanneer je gestrest bent, reageer je daar ook naar. Je laat je gemakkelijk meeslepen door je emoties en zegt soms dingen waar je later spijt van hebt, of je straalt je gevoelens non-verbaal uit. Op zijn slechtst creëer je nieuwe stressbronnen omdat de ander geïrriteerd of teleurgesteld reageert op jouw gedrag. En daarbij “besmet” je dus ook nog eens de ander met jouw onrust. Daardoor treden bij hem of haar dezelfde processen in werking. Zo kom je natuurlijk al gauw in een vicieuze cirkel terecht.

Het goede nieuws is dat je anderen ook kunt “besmetten” met jouw kalmte. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat je hartritme je emoties beïnvloedt. En dat je kunt leren zelf je hartritme regelmatiger (wij zeggen: “coherenter”) te maken. Dat heeft veel positieve effecten; je bent kalmer, kunt helderder denken en communiceert beter. Nu blijkt uit diverse studies dat hartritmes met elkaar synchroniseren, ongeveer zoals klokken in een ruimte. Dus als jij in staat bent jouw hartritme regelmatiger te maken, kun je de ander dáármee “besmetten”.

Meer weten? Lees hier verder.

Anette de Jong verzorgt binnen haar bedrijf wantdatklopt.nl training en coaching op het gebied van stressmanagement met de hartcoherentie- of HeartMath methode onder het motto: stressmanagement met je hart; wantdatklopt!

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp of wil je jouw eigen hartritme terugzien op de computer en leren het te beïnvloeden? Kom dan eens naar de maandelijkse workshop “Verminder je stress” van wantdatklopt.nl. De eerstvolgende is op 17 november 2017.