Voetreflexologie voor hooggevoelige mensen

24 mei 2022

Hooggevoeligheid (HSP = Hoog Sensitieve Personen) komt veel voor, zo’n 20% van de mensen heeft deze eigenschap, je wordt ermee geboren. Het merendeel van de HSP's weet dit echter niet van zichzelf. Ze voelen zich anders, vaak al sinds hun kindertijd.

De afgelopen jaren is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hooggevoeligheid. Hieruit blijkt dat de verwerking van prikkels in de hersenen van hooggevoelige mensen daadwerkelijk anders verloopt. Ze worden intenser beleefd. 


Herken je je hierin?

Hooggevoelige mensen zijn vaak overprikkeld, voelen veel aan van anderen, hebben snel last van harde geluiden, fel licht, drukte en overmatig denken, en zijn gevoeliger voor stress. Hierdoor slapen ze vaak slecht, zijn snel vermoeid en hebben weinig energie. Daarnaast zijn ze enorm perfectionistisch en kunnen ze moeilijk grenzen stellen.

Hoe kan voetreflextherapie een HSP helpen? 


Met behulp van voetreflextherapie kun je beter omgaan met alle prikkels die binnen komen. Dit heeft als gevolg dat je je energie beter kunt bewaken en dus minder vermoeid zult zijn, stress beter kunt hanteren en daardoor zal de slaap verbeteren.
Een goede slaap is zo belangrijk omdat in deze tijd alles van de dag verwerkt wordt, slapen is dè tijd om te herstellen. Na een goede nachtrust sta je de volgende dag uitgerust en energiek op.
Wanneer je goed in je vel zit en beter geaard bent raak je minder snel overprikkeld, kun je beter met stress omgaan en gaat grenzen aangeven gemakkelijker.
Voetreflextherapie helpt je om te aarden en heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Je zult je rustiger voelen.

Kortom: voetreflextherapie ondersteunt je als hooggevoelig mens bij meer uit je hoofd en beter in je lijf te komen waardoor je minder overprikkeld raakt, minder stress ervaart en beter slaapt.

Wat doet voetreflextherapie met je?


Deze therapie gaat ervan uit dat elk lichaamsdeel en orgaan wordt weerspiegeld in de onder- boven- en zijkanten van de voeten. Je kunt je voeten dus eigenlijk als een soort plattegrond van je lichaam zien. Zo weerspiegelen je tenen bijvoorbeeld je hoofd/hersenen, de bal van je voet je hart en longen, de gevoelige plek in het midden van je voetzool je nieren en de onderkant van je hiel je geslachtsorganen, bekken en billen. Daarnaast vertegenwoordigt je rechtervoet de rechterkant en je linkervoet de linkerkant van je lichaam.
 


Door bepaalde drukpunten te stimuleren en druk uit te oefenen op de meridianen (energiebanen) kunnen blokkades worden opgeheven. Hierdoor komt er weer energiedoorstroming op gang en kan het zelfgenezend vermogen zich goed herstellen.

Een verstoorde balans kan overigens verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan stress, te weinig slaap, ongezonde voeding, verkeerde houding of een traumatische ervaring.

Wat kun je zelf doen om hoogsensitiviteit als kracht te gaan ervaren?


De kunst is om de omstandigheden zoveel mogelijk te optimaliseren en veel herstelmomenten in te bouwen. Het belangrijkste is om te herstellen van overprikkeling, of nog beter: overprikkeling helemaal te voorkomen. HSP’s gaan sneller door de knieën dan anderen als ze met negativiteit worden geconfronteerd, maar positieve invloeden hebben op hen ook meer effect dan op anderen.

Ben je hoogsensitief, omring jezelf dus met mensen en dingen waar je vrolijk van wordt. Neem iedere dag voldoende tijd om op te laden en verander waar mogelijk dingen in je werk of thuissituatie zodat je zo optimaal mogelijk kunt functioneren. Dan kun je hoogsensitiviteit echt als talent gaan ervaren.


Een oud Chinees gezegde:
Om het hoofd te bereiken moet men de voeten bewerken.
 
Terug

Powered by webXpress